Skip to main content

كل سنة بينزل تليفون بكاميرا بمواصفات أعلى وأجمد من السنة اللي قبلها، وبيبتدي الجدل الأزلي بين مستخدمين آيفون ومستخدمين أندرويد و المنافسة بتكون قوية جدا. عموما مهما كانت كاميرا التليفون عالية مش هتغني أبدا عن الكاميرا الإحترافية اللي بيستخدمها المصورين، بس  دلوقتي التليفونات الذكية بقت بتقدم كاميرات عالية الجودة تكاد تكون قريبة جدا للكاميرا الإحترافية؛ سواء كنت بتستخدم التليفون علشان تصنع محتوى مختلف ـو مجرد هاوي بيحب يصور ويسجل كل لحظة، هناخدك جولة سريعة عن أحدث كاميرات التليفونات المتاحة دلوقتي في السوق. 

سامسونج جالاكسي إس 23 ألترا

التليفون ده لحد دلوقتي هو أفضل كاميرا تليفون، بدقة 200 ميجا بكسل و عدسة زوم بتقنية 30X هتقدر تصور صورة بجودة عالية جدا. التليفون ده بيجمع بين أكبر مستشعر ووحدات البكسل الممتصة للضوء وتقنية تثبيت الفيديو في كاميرا واحدة. مع إمكانية إلتقاط أكتر من 30 لقطة في الثانية بتقنية 8K هتقدر تصور فيديوهات بجودة سينمائية. كمان التليفون ده بيوفر خاصية التصوير بالليل اللي بتدي عمق وأبعاد أكتر للصور. 

آبل آيفون 14 برو/برو ماكس

من ناحية الكاميرا، ده أحسن آيفون قدمته آبل للمصورين المحترفين أو حتى الهاويين. بفضل مستشعر رباعي البكسل بيطلع صور نقية بدقة توصل ل4 أضعاف. التليفون ده بكاميرا 48 ميجا بكسل بمستشعر 1 / 1.28 بوصة مع فلتر ألوان Quad-Bayer. بكاميرا آيفون 14 تقدر تاخد مقاطع فيديو عالية الجودة بدقة 4K بمعدل 60 إطار في الثانية. بالإضافة لأن تقنية الذكاء الإصطناعي الموجودة في آيفون 14 برو ماكس بتعدل صورك لتحقيق أقصى استفادة منها.

جوجل بكسل 7 برو 

ده واحد من أفضل التليفونات من ناحية سوفت وير وإمكانيات الكاميرا، مش بس هيصور صور بجودة ممتازة بعدسة كاميرا 50 ميجا بكسل  وعدسة تانية واسعة الزاوية 12 ميجا بكسل، لا كمان خاصية الذكاء الإصطناعي في التليفون ده هتعدل في جودة الصور القديمة المتخزنة عندك في ذاكرة التليفون علشان تبقى بجودة أعلى كمان تقدر تشيل الخلفية اللي مش عجباك من الصورة أو حاجة طالعة في الصورة أنت مش عايزها تظهر.  يتميز التليفون ده بعدسة تصوير تليفوتوغرافية بدقة 48 ميجا بكسل مع خاصية زوم إن تصل ل5 أضعاف. 

هواوي P50 برو 

التليفون ده بييجي بكاميرا بإمكانية عرض فائق 13 ملم، وجهاز استشعار 90 ملم، ومستشعر للون الموحد بالإضافة لمستشعر درجة حرارة اللون متعدد الأطياف لتحسين توازن اللون الأبيض وتجسيد اللون. كاميرا التليفون ده بتبين تفاصيل الأشياء في الصورة لدرجة مذهلة. يتميز محرك True-Chroma Image Engine  الموجود في التليفون ده بنظام مستشعر للضوء المحيط. ومجموعة ألوان كبيرة P3 وأكثر من 2000 تعديل لون علشان يطلعلك صور واضحة منورة تماما زي مناظر الحياة الواقعية.

وان بلس 10 برو 

بالإشتراك مع شركة هاسيلبلاد للتصوير الفوتوغرافي المعروفة، تعتبر كاميرا التليفون ده مثالية لإنتاج صور بزاوية واسعة مع عدسة لتصحيح أى تشوف في الحواف. ولو هنتكلم على الألوان فا الشركة طورت خاصية “معايرة الألوان الطبيعية” فا تقدر بكاميرا التليفون ده تاخد صور بأكتر من مليار لون فا صورك هتطلع بالظبط زي الطبيعة. 

مفيش شك ان كل ما زادت جودة كاميرا تليفونك هتساعدك تطلع الإبداع اللي جواك خصوصا لو أنت بتحب التصوير، فا لو أنت بتفكر تشتري تليفون بكاميرا جديد، فا احنا في المقال ده حصرنالك اختياراتك وقدمنالك أفضل الموجودين علشان ماتحترش، أدخل على  أوليكس  هتلاقي كل التليفونات دي وأكتر.

Leave a Reply