loader image
Skip to main content

القراية من العادات الصحية اللي لازم تكون موجودة في يومك واللي هاتغير حياتك بشكل جذري وهاتغير نظرتك لأمور كتير، القراية بتساعدك تنمي مهاراتك الفكرية وتغير في شخصيتك ورؤيتك للأشياء، بتطور أفكارك وبتفتح أفق جديدة لعقلك علشان تفكر أحسن وبتساعدك على الإبتكار غير انك هايكون عندك المعرفة الكافية اللي تخليك تتكلم في أى موضوع بثقة، لو فعلا نفسك تثقف نفسك وتعرف أكتر عن كل حاجة حواليك لازم تبتدي تقرأ ولو نص ساعة يوميا. في المقال ده جبنالك أكتر كتب هاتساعدك تطور مهاراتك وتبقى نسخة أفضل من نفسك. سواء كنت بتحب القراية أو لا لازم تقرا الكتب دي علشان تعرف أكتر عن التطوير الذاتي. 

  • كيف تتحدث لأى شخص 

معظمنا بنتعامل بعفوية مع اللي حوالينا سواء في الشغل أو الحياة الشخصية وساعات كتير عفويتنا بتكون مش أفضل حاجة خصوصا في المعاملات الخاصة بالشغل. لاري كينج مؤلف الكتاب بيدينا نصايح عظيمة عن كيفية كسر الحواجز بينك وبين الأشخاص اللي حواليك في كل أنواع العلاقات. الكتاب فيه 92 نصيحة تساعدك تتواصل مع البشر باحترافية، وتسيب انطباعات كويسة مع كل اللي بيقابلوك لاول مرة. الكتاب بيتكلم عن أهمية لغة الجسد ونبرة الصوت في التواصل مع اللي حواليك. 

لو نفسك تطور من مهارات التواصل عندك لازم تقرأ الكتاب ده. 

  • الأب الغني، الأب الفقير

الكتاب ده من أكتر الكتب مبيعا في موضوع إدارة الأموال الشخصية، رغم انه اتنشرسنة 1997 مازال الأكتر مبيعا حتى الآن. بيتكلم عن روبرت كيوساكي (الكاتب) وأبواه الاتنين الأب الفقير (أبوه الحقيقي) و الأب الغني (أبو صاحبه المقرب). بيعرض في الكتاب ازاي سلوكيات الاتنين المالية أثرت في تكوين أفكاره تجاه الأموال والاستثمار. الكتاب ده هيعلمك كتير عن ازاي تصرف فلوسك بشكل منطقي مش عاطفي وهايخليك تعيد النظر في طريقة صرفك للفلوس. 

  • رتب فراشك 

الكتاب متاخد من خطاب كان بنفس الإسم واللي اتقدم في حفلة تخرج على مستوى الجامعة في جامعة تكساس في أوستن في 17 مايو 2014، بيكلمنا الكتاب عن أهمية الإنجازات الصغيرة وانها بداية كل نجاح كبير، بيشجعك تواصل رحلتك المكونة من مجموعة انجازات صغيرة يومية علشان توصل لأهدافك الكبيرة، وان ده هيكون سبب مش بس في تغيير حياتك الشخصية لا كمان في تغيير حياة المحيطين بيك، لأنه بيأكد ان النجاح هو مزيج بين قوة ارادة الفرد والدعم المتبادل من الأشخاص اللي حواليه. 

  • كتاب نادي الخامسة صباحا 

لما تقرا عنوان الكتاب ده ممكن تفتكر انه بيتكلم عن نصايح تخليك تصحى بدري الساعة 5 الفجر، بس دي مش فكرة الكتاب الأساسية. الكتاب بيتكلم عن أهمية الروتين الصباحي وانك تصحى بدري ساعة قبل بداية مهماك اليومية يعني مثلا لو هاتصحى الساعة 8 الصبح علشان تلبس وتنزل شغلك تصحى 7 الصبح، وتخلق لنفسك روتين صباحي مفيد ليك تعمله في الساعة جي زي القراية، ممارسة الرياضة تعلم حاجة جديدة. مؤلف الكتاب بيكلمنا عن أهمية الروتين الصباحي وقد ايه بيأثر في مضاعفة انتاجيتك اليومية وبيحسن حالتك البدنية والنفسية. الحقيقة ان الكتاب ده ساعد ناس كتير أوي انهم يطوروا من نفسهم ويحققوا نتايج مذهلة في رحلة التطوير الذاتي، بقوا أسعد في الحياة و أكتر قدرة على الإستمتاع بيها. 

  • 13 أمرا لا يفعلهم الأشخاص الأقوياء ذهنيا

الكتاب ده هيديك نصايح عن كيفية التوقف عن العادات الذهنية المتعبة واللي مالهاش جدوى في الحقيقة يعني بمعنى أصح هايخليك أقوى ذهنيا وعاطفيا. أكتر قدرة على تحمل الصدمات والتعامل معاها بشكل سليم يخليك تطلع منها نسخة أفضل. إيمي مورين بتكلمنا عن 13 عادة ذهنية معظمنا بيقع فيها وازاى حياتنا ممكن تتغير للأحسن بكتييير لو وقفنا العادات دي، يعني من الآخر الكتاب ده هو الأداه اللي هاتوصلك لأعلى قدرة ممكنة تمتلكها في التعامل مع صعوبة الحياة. 

  • قوة العادات

أى إنجاز كبير في الحياة بيبتدي بعادة واحدة صحية، ساعات كتير بنكسل نبتدي في حاجة مفيدة لأننا بنستصعب الوصول وبنتخيل انها محتاجه وقت ومجهود طويل علشان نوصل، مع اننا لو فكرنا شوية هانلاقي انه مثلا عدى شهور أو يمكن سنين على الحاجة اللي استصعبناها دي لو كنا بس بدأنا بعادات يومية صغيرة، كان يمكن دلوقتي حققنا نتايج مبهرة. الكتاب ده بقى هايساعدك تبطل تسويف وتاخد القرار وتبتدي، بيكلمنا الكتاب عن أهمية وجود عادي يومية صحية، انك تبدأ تراقب نفسك وتوجه مخك لكمية الوقت اللي بتقضيه وأنت حرفيا بتعمل ولا حاجة! تخيل؟ الحقيقة ان أى وقت بيضيع منك من غير ما تحقق منه استفادة عقلية أو بدنية أو مادية هو وقت ضايع من عمرك وللأسف الوقت هو الحاجة الوحيدة اللي ماتتعوضش. فا الكتاب ده بيشرحلك ال3 مراحل اللي محتاج تعدي بيها علشان يكون عندك عادة يومية صحية.

  • كيف تكسب الأصدقاء وتؤثر في الآخرين 

سواء كنت بتحب تتعامل مع الناس أو لا فا أنت لازم تكسب مهارة التواصل الفعال معاهم وتتعلم ازاي تكون مؤثر في اللي حواليك؛ لأن الحقيقة ده هيساهل عليك كتير أوي في حياتك الشخصية والعملية. الكتاب ده بيديك نصايح عن كيفية التعامل مع الناس سواء في طريقة كلامك أو في التحكم في لغة جسدك، ازاى تسيب انطباع كويس من أول مرة وتخليهم يحبوك.

بشكل عام، لو بتحب القراية فا الكتب دي هتكون مفيدة ليك، بس لو مابتحبش تقرا فا المقال ده فيه قايمة بالتطبيقات اللي ممكن تسمع عليها الكتب بدل ما تقراها وهتشجعك تقرا كل يوم من غير تشتت أو احساس بالملل.

عموما لو بتحب القراية فا الكتب دي هتكون مفيدة جدا بالنسبالك في رحلة التطور الذاتي ولو مابتحبش القراية، هتلاقي هنا قايمة ببعض التطبيقات اللي بتقدم الكتب في محتوى صوتي. 

Leave a Reply