loader image
Skip to main content

أولا محتاج تصدق وتقتنع انه مفيش حاجة اسمها خلاص الوقت فات، أو اتأخرت لأن طول ماحنا عايشين وفينا نفس وصحة وقدرة اننا نتعلم ونغير ونطور نفسنا، فاحنا ممكن نبدأ من جديد في أى حاجة حابينها! 

بعض الناس بتقرر تغير مسارها المهني أو المجال اللي شغالين فيه لأسباب كتيرة متعلقة برغباتهم واحتياجاتهم في المرحلة الحالية اللي بيعيشوها؛ وفي نفس الوقت تغيير المجال بيفتحلهم فرص اكتشاف مهارات وخبرات جديدة، اهتمامات مختلفة ونوع آخر من المعرفة. لو بتفكر تغير مجالك المهني، فانت هاتحتاج في الأول شوية بحث ودراسة للمجال اللي انت مهتم بيه، بس بشكل عام فيه شوية خطوات محتاج تحطهم في اعتبارك هايساعدوك تعمل كارير شيفت. 

  • بحث استقصائي و دراسة للمجالات اللي انت بتفكر تنقلها

لو انت أصلا عارف و محدد المجال اللي عايز تروحله يبقى أنت كدة قطعت على نفسك شوت كبير أما لو لسه هتختار من مجالات تانية، مهم جدا تعرف عن المجالات الجديدة اللي انت بتفكر تغير شغلك ليهم علشان تقدر تقرر أى مجال يتناسب مع مهاراتك الحالية و رغباتك اللي غيرت مجالك علشانها. يعني مثلا لو انت بتغير شغلك علشان بتدور على مرتب مجزي فانت محتاج تعرف عن متوسط المرتبات في المجال ده وتحدد ان كان متناسب مع احتياجاتك ولا لا. كمان محتاج تعرف عن المهارات والخبرات المطلوب توافرها عندك علشان تقدر تبتدي في المجال الجديد ده. 

  • حط في اعتبارك كورسات وتدريبات متعلقة بالمجال الجديد

مهم جدا تعرف ان تغيير الكارير مش حاجة سهلة وانك هاتعدي بمراحل كتيرة من التعليم والمذاكرة وهتضطر تاخد مرتب أقل لحد ما تاخد الخبرة اللي أنت محتاجها وتخليك خبير في مجالك الجديد. وعلشان تدخل أى مجال مختلف محتاج تعرف عنه على الأقل الأساسيات، وطبعا مش محتاجين نقولك ان كل ما كان عندك معرفة أكتر بالمجال كل ما كانت فرصتك أكبر في انك تقطع شوت كبير وتختصر على نفسك سنين. علشان كدة محتاج تحط في اعتبارك وميزانيتك انك هتاخد كورسات خصوصا لو الشغل الجديد ده متطلب مهارات معينة مش موجودة عندك وكمان حاول تشوف فرص للتدريب في الشركات علشان تكتسب الخبرة اللي انت محتاجها. 

  • راجع المهام الوظيفية 

أول ما تحدد المجال الجديد اللي هتنقله، ابحث عن فرص العمل الموجودة لنفس الوظيفة واعرف أكتر عن المهام الوظيفية اللي هتقوم بيها والمهارات المتطلبة علشان تكون مؤهل للوظيفة دي. وبالتالي تقدر تشتغل على نفسك انك تحصل على المهارات دي أو تبرزها في السيرة الذاتية بتاعتك أو في الcover letter.

  • تحديث سيرتك الذاتية

من الحاجات الأساسية اللي لازم تظبطها هى الCV بتاعك وتبرز فيه كل المهارات والخبرات اللي تؤهلك للوظيفة الجديدة وتقدر كمان توضح في الcover letter ازاى اشتغلت على نفسك علشان تقدر تغير للمجال الجديد. 

  • تكون مستعد لشرح أسباب التغيير 

لما تبتدي في مرحلة مقابلات العمل للوظيفة الجديدة، محتاج تكون محضر كلامك وعندك أسبابك الوجيهة جدا اللي دفعتك تغير مسارك المهني؛ لأن ده هيساعد موظف الموارد البشرية انه يفهم دوافعك ويقيم أفكارك ويتأكد انك فعلا شغوف تجاه وظيفتك الجديدة. فا انت ممكن تكتب في ورقة الأسباب اللي خلتك تعمل ده وتشرح المراحل اللي عديت بيها علشان تقدر تغير مجال شغلك. 

وبشكل عام، دي شوية ملاحظات محتاج تاخد بالك منها وانت بتعمل كارير شيفت:

  • حضر قائمة بالسلبيات والإيجابيات الخاصة بكل مجال من اللي انت مهتم أو بتفكر فيهم.
  • اعمل حساب تكلفة الكورسات والتدريب اللي انت محتاجه علشان تجهز نفسك للمجال الجديد.
  • حاول تختار مجال قريب نوعا ما من اللي انت فيه علشان توفر على نفسك شوية وقت من حيث المهارات والخبرة المطلوبة؛ وطبعا توضح ده في الCV بتاعك أو portfolio لو عندك. 
  • اقرى واسأل عن الشركات اللي بتفكر تقدم فيها في مجالك الجديد. 
  • جهز نفسك انك تشرح أسباب التغيير و ليه أنت جدير بالوظيفة الجديدة. 
  • تواصل مع الخبراء والأشخاص اللي شغالين في المجال اللي انت عايز تنقله بقالهم سنين واسألهم عنه أكتر. 
  • وأخيرا وأهم حاجة خليك صبور في المرحلة دي جدا وانت بتدور على شغل وبتذاكر وبتعرف أكتر عن مجالك الجديد؛ وخليك عارف ان مفيش حاجة كويسة بتيجي بسهولة… وبالتوفيق 

Leave a Reply