loader image
Skip to main content

فين أيام تليفونات النوكيا اللي كانت ضد الكسر و بتعيش بالسنين من غير ما يحصلها حاجة!!

دلوقتي مع زيادة التركيز على الأداء بسبب الألعاب والتطبيقات الجديد، فيه احتياج للموبايلات بسعة أكبر و بطاريات تعيش أطول علشان موبايلك يشتغل بسلاسة مع متطلبات العصر.

في المستقبل هيكون فيه مقالات مفصلة عن المكونات والنقط الرئيسية اللي لازم تحطها في اعتبارك لما تشتري موبايل جديد.

المعالج: الهواتف الجوالة بقت زيها زي أجهزة الكمبيوتر؛ الملايين بيستخدموها للشغل واللعب، علشان كدا معالج الموبايل او البروسيسور القوي هو شيء اساسي علشان تقدر تشغل التطبيقات بسرعة وسلاسة، وأبرز سلسلة معالجات الجيل التالي هي

Snapdragon و Exynos اللي في موبايلات سامسونج والشركات الصيني وسلسلة Apple A Bionic لموبايلات أبل و Dimensity من شركة ميديا ​​تيك.

البطارية: عمر البطارية بيعتمد على استخدامك للموبايل خلال اليوم بس حاجات تانية زي سعة البطارية بقت نقطة مهمة علشان احنا بقينا نستخدم الموبايل طول اليوم، كتير من الهواتف الجديدة ممكن بطارياتها تقعد لمدة يوم او اتنين و فيه موبايلات بتحتاج (باور بانك) او اتنين علشان تكمل اليوم فا اتاكد من سعة البطاريات قبل الشراء.

الذاكرة: في عالم تخزين البيانات السحابية أو أنظمة الكلاود سعة الذاكرة مابقتش من أولويات المشترين، دلوقتي معظم الهواتف بتنزل بذاكرة داخلية لا تقل عن 120 جيجابايت، وده مثالي لسنة 2022 علشان تشغل موبايلك من غير ما يهنج على الرغم من آلاف مقاطع الفيديو والصور اللي عمتك بعتتهم على جروب الواتس اب بتاع العيلة.

الكاميرا: زمان، كنا بنفترض أن الكاميرا اللي عندها عدد أكبر من الميجابكسلز هي الأحسن، ولكن بقي في حاجات تانية مهمة زي تركيز العدسة ونطاقها وعمقها و الخصائص الجديدة دي لازم تدرس بشكل احسن و متنساش تشوف مقارنات بين الصور العادية و الليلية من كاميرات الموبايلات المختلفة اللي بتختار منها.

الرامات (RAM): ذاكرة الوصول العشوائي او الرامات زي ما هي معروفة في السوق مكون أساسي للألعاب وأداء الموبايل بشكل عام، في الموبايلات الجديدة الرامات لازم ما تقلش عن 6 جيجابايت مع العلم ان الهواتف متوسطة الامكانيات بتستخدم 8 جيجابايت و الموبايلات الأحدث هي اللي  فيها 12 جيجابايت، و ببساطة كل ما الرامات زادت كل ما كان الموبايل اقوي.

نظام التشغيل: سواء كنت من مشجعي فريق آبل أو أندرويد أو إذا كنت عاوز تغير (لو عاوز تغير من آبل لأندرويد اقرأ المقال ده) ، القرار اللي هتاخده هيديك تجربة مختلفة و ممكن لو متعود على نظام بعينه ،النقلة  دي تكون أصعب بكتير.

اتاكد ان سماعتك و كل الأجهزة اللي عندك تقدر تشتغل على الموبايل الجديد و لو التطبيقات اللي عندك أو بديل ليها موجودة في متجر التطبيقات تبع النظام الجديد.

الحجم والوزن: احنا ممكن نحكم إذا كانت شاشة التليفون صغيرة أو كبيرة بزيادة لو بتشترى من المحل لكن لناس كتير بيجيبوا الموبايلات من على الإنترنت اتاكد من مواصفات و أبعاد الجهاز و قارنهم  بموبايلك القديم و اختار المواصفات اللي تناسبك

 مقبس الصوت (Speaker Jack):لو عندك سماعات رأس أو مكبرات صوت قديمة بسلك خلي بالك ان عدد كبير من الموبايلات مبقاش عندها مدخل السماعات ال 3.5 مم لصالح البلوتوث والواي فاي. علشان كدا لو هتجيب موبايل جديد اتاكد من المدخل او هات سماعات جديدة بالمرة.

 نوع الشاحن: إذا كان عندك كابلات شاحن (USB) قديمة هتكون من غير فايدة علشان معظم الموبايلات الجديدة بتنزل بشاحن نوع سي أو آبل علشان كده بننصحك انك تجيب كام سلك جديد بالمرة او هات موبايلات المستقبل اللي مزودة بشواحن هوائية و سيبك من دوخة البحث عن كبس كهرباء قريب من السرير و السلوك المقطوعة و الملمسة.

جاهز لل 5G ؟: هل أنت مستعد للمستقبل؟ لو عايز الموبايل بتاعك يكمل معاك على المدى الطويل لازم تجيب موبايل جاهز لشبكة 5G و تواكب التطورات اللي هتشمل العالم كله قريب . بردو لازم تتأكد من توفر تقنية الـ NFC مع انها مش منتشرة في مصر في الوقت الحاضر بس الحاجات دي بتتغير بين يوم و ليلة.

Leave a Reply