loader image
Skip to main content
وظائفfeatured

الجانب الخفي للمدير الشاطر في مكان العمل

By September 20, 2022October 27th, 2022No Comments

لما تفكر في مدير شاطر، إيه الصفات الي عادةً تأتي على  بالك؟ لو تسمح لي أخمن، أكاد أجزم انها هتكون صفات لها علاقة بالقوة. صفات مثل قوة الشخصية، الثقة بالنفس،الكاريزما و صفات أخرى من هذا القبيل. صح؟

إنت فكرت في الصفات دي عشان المدير الشاطر لازم يكون قائد شاطر، و مستحيل يكون في قائد شاطر مش قوي. عشان تكون قائد شاطر مش بس معناه انك تكون قادر على الانتصار في معاركك و لكن انك كمان تجهز أفراد فريقك انهم يفوزوا في معاركهم.

القوة هي كلمة السر

المدير أو القائد لزم يكون قوي، ملهاش حل تاني. اللحظة الي عدوك يشم فيها رائحة ضعف (والقائد الشاطر عادةً أعداؤه كتير) إنت خسرت المعركة خلاص، الموضوع إنتهى، و في نفس الوقت لو أعضاء فريقك حسو بضعفك، دة بيكون له تأثير كارثي على ثقتهم بنفسهم الي هي أصلاً مستمدينها منك.

لكن لازم نفتكر اننا مش كلنا زي بعض

المديرين الشطار دائماً بيكون عندهم دراية كاملة بقدراتهم و إيه هي نقاط قوتهم و ضعفهم. لكن دة طبعاً مش كفاية، لازم يكون عندهم نفس المعلومات دي عن أفراد فريقهم عشان يقدروا يستغلوا كافأتهم بأحسن شكل بس ميحملهمش فوق طاقتهم. و ده بتكون يمكن من أكبر المخاطر الممكن تواجه المدير القوي لإن الاستخدام المفرط للقوة وعدم الدراية الكافية بقدرات أفراد فريقهم بيؤدي لحاجة تانية خالص و هي القسوة. القسوة ممكن يكون ليها نتائج قد تبدو إيجابية على المدا القصير لكن سلبية جداً على المدا البعيد، القسوة بتخليك عندك توقعات غير واقعية من أفراد فريقك و مع الوقت الناس دي هتتحرق و تقع منك. النتيجة النهائية إن الناس مش هتستحمل و هتمشي لبيئات عمل تانية حاسين فيها براحة نفسية و تقدير أحسن.

صفات القائد الشاطر الي مش واخدة حقها

طيب احنا اتكلمنا عن الصفات الي ممكن نقول انها مشهورة للقائد الشاطر و أظن مش مختلفين عليها، طيب في صفات إيه تانية يمكن مش وخدة حقها أوي ذي القوة؟ خليني أقولك انها التفاهم أو التعاطف.

التفاهم والتعاطف بيخلوك قادر انك تفهم الي قدامك، تتفهم موقفه و تصرفاته، تحط نفسك مكانه. بدون أي مبالغة من أهم الصفات التميز القائد الشاطر عن غيره. أنا لو كتبت ألف مقالة عن التفهم والتعاطف عمري ماحديهم حقهم، لكن هحاول اكتب ملخص بسيط عن الافكار البتدور في ذهني لما أفكر فيهم. 

إظهر إهتمام بحياة الناس الي معاك في الفريق، مش لازم يكون علاقتك الوحيدة بيهم شغل بس.

حط نفسك مكانهم قبل ما تاخد قرارات، هتتفاجئ من كمية المرات الي حتعدل قراراتك فيها.

شجعهم، حتى الناس الي ادائهم مش كويس، خصوصاً الناس الي ادائهم مش  كويس.

إسمعلهم و إسمع مشاكلهم، حتى لو معندكش حل. الناس بتقدرجداً لو  حد أخد من وقته عشان يسمعهم و هما بيفضفضوا.

إثبتلهم انك بتثق فيهم و أكبر دليل على الثقة انك تديهم مسؤليات أكتر (بس بالعقل).

دايماً خليك في صفهم و متكنش أول واحد تلومهم.

القائد مطلوب منه في أوقات كتير  توصيل أخبار سيئة زي الجزا أو الرفض، فا على الاقل يوصل المعلومة  بشكل آدمي.

خليك لين و طيب بقدر الامكان، العالم مكان قاسي كفاية علينا كلنا.

إنت مش بالضرورة أذكى واحد في فريقك، زي ما هما بيتعلموا منك إنت كمان ممكن تتعلم منهم.

تركيزك على أهداف الشغل بس و اهمالك للناس البيشتغلوا معك نتيجته نجاح مؤقت مصحوب بفشل مؤكد. لكن لو عرفت توفق بين الاتنين، النجاح شبه مضمون.

القائد الشاطر مش بس البيحقق نتايج كويسة و لكن هو شخص الناس البتشتغل معه مبسوطة و بتتقدم.

Leave a Reply