loader image
Skip to main content

زمان كانت فكرة ان حد يشتري حاجات مستعملة خصوصا في الهدوم والمتعلقات الشخصية مرفوضة من معظم الناس، ولو أى حد اشترى حاجة مستعملة في الغالب مكنش بيقدر يشارك ده بشكل عام خوفا من الإحراج، لكن دلوقتي الفكرة اتغيرت كتير يمكن من سنتين تقريبا لما معظم البلوجرز و رواد السوشيال ميديا بدأوا يتكلموا عن الموضوع وقد ايه بيساهم في الحفاظ على البيئة ومنع هدر الأموال و الملابس وان عادي أى حد يشتري هدوم أو جزم أو شنط مستعملة بس طبعا تكون حالتها كويسة. 

من هنا بدأت الناس تجرب تشتري قطع فريدة مستعملة مقابل سعر أقل من الجديد. 

دور التكنولوجيا في تحويل الأشخاص لتسوق الحاجات المستعملة

حاليا، فيه كتير من المواقع والمنصات الإلكترونية ومنها أوليكس واللي بتدعم الفكرة من خلال توفير امكانية بيع الهدوم المستعملة ؛ وسهلت عملية بيع وشراء الأشياء المستعملة كتير عن زمان؛ بمجرد ضغطة زر تقدر تبيع أى حاجة عندك وتكسب فيها. وعلى عكس المفهوم السائد ان الحاجات المستعملة لازم تكون مستهلكة ومتبهدلة، في حاجات كتير من للي بتتباع على المنصات دي بتكون مستخدمة مرة واحدة و ساعات جديدة؛ بس الشخص قرر يبيعها و يستفيد من فلوسها بدل ما هى مركونة في الدولاب. 

ليه متقبلين فكرة شراء عربيات مستعملة لكن الهدوم لا؟

معظمنا مش بيعارض فكرة اننا نشتري عربية مستعملة أو مثلا قطعة أثاث في البيت لكن بنرفض الفكرة لما تكون الهدوم مستعملة!

لو فكرت ثواني، هتلاقي ان الحاجتين زي بعض لأنك زي ما بتكون حريص على شراء عربية مستعملة بحالة كويسة تتناسب مع احتياجاتك، أنت برضه تقدر تقيم حالة الهدوم اللي هتشتريها قبل ما تدفع فيها فلوس. 

ليه لازم نعيد النظر في فكرة شراء الهدوم المستعملة؟ 

  • توفير الفلوس: الأسعار مستمرة في الزيادة بسبب الأحوال الإقتصادية اللي بيعيشها العالم كله، فا اللي كنت محتاجه علشان تشتري 3 حاجات دلوقتي بالعافية ممكن يجبلك حاجة واحدة. طيب و ليه لأ؟ نفكر نشتري الحاجات اللي عجبانا بسعر أقل من خلال المواقع والمنصات اللي بتوفر هدوم مستعملة في حالة ممتازة وساعات بتكون ماركات عالمية كمان. فا الميزانية مش هتكون عائق بالنسبالك بعد كدة.

 

  • هيكون ليك دور إيجابي في إنقاذ البيئة من إهدر الموارد والحد من تأثير شركات الملابس المروجة للموضة السريعة على البيئة: صناعة الملابس واحدة من أكتر مسببات التلوث للبيئة في العالم، كل سنة بتهدر أكتر من 11 مليون قطعة ملابس وفقا لتصريحات Earth organization. وده بسبب الانتشار السريع لصيحات الموضة وتغييرها كل سنة. من المعلومات اللي محتاجين تعرفوها ان مصانع الملابس في العالم معروفين باستغلال العمال بطريقة غير آدمية علشان يشتغلوا معظم ساعات اليوم بمقابل مادي غير عادل. 

فا أنت لما تقرر تشتري الهدوم المستعملة؛ فأنت بكدة بتساهم في انقاذ كوكب بحاله. 

  • هتقدر تشتري ماركات أفضل في حدود ميزانيتك: خلينا نتكلم بصراحة معظمنا عارفين ان الماركات التجارية بتبيع منتجاتها بأسعار أعلى بكتير من تكلفتها! صحيح الماركات العالمية المعروفة بتستخدم خامات بجودة عالية بس برضه في المقابل بياخدوا نسبة ربح تصل ل 100%. فأنت لما تشتري الماركات دي مستعملة هتقدر تشتري الحاجات اللي نفسك فيها بس ماتقدرش على تمنها وهى جديدة. 
  • هتفضي مكان لهدوم انت محتاجها لما تقرر تبيع الهدوم اللي أنت مش محتاجها: معظمنا عندنا في الدولاب على الأقل قطعة أو اتنين لو ماكنش أكتر مش بنلبسهم معظم السنة، ده علشان احنا مش بنرتب دولابنا كل فترة ونتخلص من الحاجات اللي مش بنستخدمها وكمان لأننا بنشتري وخلاص ! فانت لما تقرر تبيع الهدوم اللي انت مش محتاجها، أنت بتساعد الناس انهم يشتروا حاجة بسعر أقل وكمان بتفضي مكان و بتاخد فلوس تشتري بيها حاجة تستفيد بيها. 

عموما، لو قررت تشتري مستعمل حياتك هتتغير بشكل كبير سواء من ناحية التوفير أو من ناحية شراء قطع هدوم مختلفة وقيمة مقابل سعر أقل بس لمجرد انها كانت بتاعة حد قبلك كان بيحبها و بيحافظ عليها وقرر يبيعها علشان يجيب حاجة تانية محتاجها. لو اقتنعت جرب دلوقتي من خلال أوليكس  وغيره من المنصات.

Leave a Reply