Skip to main content

طبعاً مش محتاجين نقول اننا حالياً عايشين في أجواء إقتصادية صعبة جدا، من أهم أسباب الموضوع ده العطل العام في عالم البزنس العالمي في أول سنتين من جائحة كورونا و ده كان له نتائج قصيرة المدى و نتائج ثانية طويلة المدى اللي احنا عايشينها دلوقتي. ده طبعاً بالإضافة للحرب في روسيا و أوكرانيا اللي فعلاً ماكنش ممكن تحصل في توقيت أوحش من كدة.

بالتالي أسعار السلع بجميع انواعها ارتفعت بشكل قوي و لسة مستمرة في الارتفاع، و يمكن من أكتر السلع اللي غليت جامد جداً مؤخرا هي العربيات. انك تشتري عربية جديدة زيرو أصبح إستثمار ضخم و ده أدى إن ناس كتير قررت متشتريش جديد و تبدأ تستكشف سوق العربية المستعملة.

لكن إختيارعربية مستعملة مش دائماً إختيار أو قرار سهل و فيه عنصر مخاطرة نسبي، عشان كدة احنا قررنا نساعدك بدليل بسيط عن أهم الحاجات اللي  تتأكد منها لو بتشتري مستعمل.

الكيلومتراج

من أهم الحاجات  اللي لازم تعرفها و دائماً بتكون مكتوبة في إعلان البيع، القانون العام في الموضوع ده إن كل ما الكيلومتراج كان عالي يبقى مكونات العربية هتكون مستهلكة بشكل أكبر و بالتالي فى الحالة دى لازم تتوقع انك هتحتاج تغير قطاع غيار و تعمل صيانة على المدى القصير. الفكرة هنا انك تحاول توصل لتوازن مناسب بين سعر الشراء و الكيلومتراج.

الصدأ و لون البويا

لو في علامات صدأ بسيط دي عادةً مش مشكلة كبيرة و تصليحها في الاغلب مش صعب، لكن لو في صدأ كتير دي علامة مش كويسة و في الحالة دي بننصح انك تصرف نظر عن العربية. من اهم الاماكن اللي تبص عليها في الحتة دي هي تحت العربية، حروف الابواب و المفاصل. اتأكد كمان إن لون البويا متماثل في كل أجزاء العربية، لو في إختلاف بسيط في اللون  في أجزاء، ده معناه إن العربية مرشوشة و ده عادةً بيكون بسبب حادثة.

إفتح الكابوت

مهم جداً تبص كويس على منظر الموتور و تتأكد إن مفيش أي تسريبات أو تأكل. و طبعاً لازم تتأكد من ألوان السوائل، بشكل عام الزيت عادة يكون لونه بني فاتح و سائل ناقل الحركة أو زيت الفتيس بيكون بمبي أو أحمر. لو الألوان مختلفة دى مش ضرورى تكون مشكلة لكن يستحسن إستشارة خبير.

حالة الكاوتش

زى كل حاجة تانية أسعار الكاوتش ضربت فى السما و عشان كدة مهم جدا تتأكد من حالته. إضغط على العاجل بإيدك و لو حسيت إن في تقطيع أو إنه مش مستوي دى علامة إنه مستهلك ومحتاج يتغير و  لو كده فا ده لازم يوخذ في الاعتبار في سعر العربية.

إزاز العربية

اتأكد إن الازاز و خصوصاً البربريز مفيهوش أي خبطات أو كسور أو تصدعات، أى صدع صغير ممكن ينتشر و ده هيسبب صعوبة في الرؤية و ممكن الإزاز كله يتكسر لو الصدع متعالجش. ده غير طبعا إن السواقة بإزاز متصدع بوضوح ضد القانون.

كشف عام فى التوكيل

بردو عشان تريح نفسك شوية، بننصح انك تعمل كشف عام على العربية في التوكيل و بعد الكشف بتستلم تقرير فيه النتيجة بحالة العربية و لو فيها أي مشاكل أو قطع محتاجة تتغير. الكشف بيكون على حساب المشترى.

العربية من جوة

بص كويس على حالة العربية من جوة. حالة الكراسى مثلا و جرب الكاسيت و شوف السماعات شغالة كويس ولا لأ و جرب شغل التكييف و إتأكد بشكل عام إن كل حاجة شغالة كويس.

سوق العربية

سوق العربية بنفسك و شوف إنت مرتاح فيها ولا لأ. ركز كويس لو فى أى أصوات و لو النقل سلس و ناعم ولالأ. لو العربية فيها مشاكل أو اعطال، هتظهر بنسبة كبيرة و إنت سايق.

خد معاك حد بيفهم فى العربيات

لو خبرتك و معلوماتك في العربيات محدودة يبقى ده شرط أساسي بس حتى لو مش كدة مفيش أي ضرر إن يكون معك حد يلقط أي حاجة تفوت منك.

شراء عربية مستعملة دائماً هيكون فيه عنصر مخاطرة و دة ثمن توفير الفلوس مقارنة بشراء عربية زيرو، و في ظل الظروف الإقتصادية الحالية، هي مخاطرة مستاهلة بالنسبة لناس كتير. فلو إنت بتفكر تشترى مستعمل، نتمنى تكون المقالة دى ساعدتك شوية. ممكن بردو تتفرج على العربيات المتاحة عندنا عن طريق الرابط اللى تحت.

Buy & sell Vehicles online – 59,886 Brand New & Used Vehicles for Sale in Egypt | OLX Egypt

Leave a Reply