Skip to main content

طيب هى إيه بالضبط البلوك تشاين دى؟ بقالنا فترة بنسمع المصطلح ده خصوصا فى مجالات التكنولوجيا و الإقتصاد بس كتير مننا مش فاهمين معناه. 

طبعا أسهل حاجة فى الحالات دى إنك تدور على جوجل عشان تعرف أكتر لكن المشكلة هنا إن معظم نتايج البحث على جوجل فى موضوع البلوك تشاين  بالذات بتكون معقدة نسبيا و مناسبة أكثر لأشخاص عندهم فهم مبدئى للموضوع و عايزيين يطوروا  معلوماتهم لكنها فى الأغلب غير مناسبة للناس اللى داخلة على الموضوع جديد و عايزة تفهم الأساسيات. 

البلوك تشاين عبارة عن إيه بالضبط؟ 

التعريف المبسط للبلوك تشاين إنها عبارة عن شبكة لا مركزية تحتوى بشكل أساسى على معلومات و بيانات حسابات مالية. من أهم خصائصها إنها بتخلى السجلات الخاصة بالأصول الرقمية (الديجيتال) غير قابلة للتغيير و مرئية لأعضاء الشبكة بدون إشراك أطراف خارجية خارج أعضاء الشبكة. 

التطبيق أو الإستعمال الأساسى للبلوك تشاين هو إنها التكنولوجيا الشبكية اللى عن طريقها بيحصل تداول للعملات الرقمية المعروفة بالكريبتوكارنسى. 

بتشتغل إزاى؟

طيب تخيل معانا كدة إن فى شخص عايز يحول مبلغ فلوس معين لشخص تانى. التحويل ده بيكون متمثل فى كتلة أو بلوك فى شبكة البلوك تشاين. البلوك ده بيكون جواه معلومات التحويل النقدى و البلوك ده بيكون مرئي لجميع أعضاء الشبكة. فى أعضاء فى الشبكة يعرفوا بالمنقبين بتكون وظيفتهم التأكد من صحة عملايات التحويل و بالتالى الموافقة عليها. فى حالة الموافقة على العملية من قبل المنقبين، بيضاف البلوك لقائمة البلوكات الحاصلة على الموافقة و بتتم عملية التحويل بنجاح. 

عملية التنقيب دى بتكون عملية معقدة جدا و عشان كدة بتكون محتاجة أجهزة كمبيوتر قوية جدا عشان تقدر تقوم بعمليات التنقيب بشكل متكرر. الشرح البسيط لعملية التنقيب إنها عبارة عن إيجاد حلول لمسائل حسابية فى غاية التعقيد و ده سبب إحتياجها لأجهزة قوية.

 نقدر نقول إن فى قدر من التنافس بين المنقبين على عمليات التنقيب لأن بيتم مكافأتهم على عملايات التنقيب بمبالغ من العملات الرقمية.

 الرسمة اللى تحت بتشرح إلى حد ما العملية بتتم إزاى بشكل كامل

الخطأ الشائع

ناس كتير بتتلخبط بين البلوك تشاين و العملة الرقمية أو فاكرينهم نفس الحاجة. طبعا ده مش مضبوط، البلوك تشاين زى ما قولنا هى الشبكة اللى بيتم تداول العملة الرقمية عن طريقها.

مزايا البلوك تشاين

الأمان

زى ما قولنا فى الأول خالص، بيانات و سجلات البلوك تشاين غير قابلة للتغيير بأى شكل من الأشكال و بكدة عملية التزوير عن طريق تغيير البيانات بتكون ببساطة مستحيلة. و ميزة تانية مهمة جدا إن شبكة البلوك تشاين غير قابلة للإختراق. نظريا عملية إختراق ناجحة تحتاج عمليات تنقيب ناجحة لجميع البلوكات بداخل الشبكة. لكن زى ما قولنا قبل كدة عملية التنقيب للبلوك الواحد بتكون معقدة جدا و بتحتاج أجهزة قوية جدا. و عشان كدة الموضوع شبه مستحيل إن المخترق ينجح فى عملية التنقيب فى جميع بلوكات الشبكة.

الشفافية

طبيعة شبكة البلوك تشاين إنها لا مركزية بيساعد جدا على الشفافية. بمعنى إن جميع التداولات على شبكة البلوك تشاين مرئية لأعضاء الشبكة و بالإمكان متابعة جميع مراحل عملية التداول. لو قارننا ده بالتحويل النقدى عن طريق البنك هنلاقى إن درجة الشفافية أقل بكتير لأننا مش هنقدر نتابع عملية التحويل داخليا جوه البنك اللى هو بيكون مركز عملية التحويل. 

عدم إنقطاع الخدمة

بردو من مزايا الطبيعة اللا مركزية للبلوك تشاين إن لو فى عضو من أعضاء الشبكة وقع لسبب ما، ده مش هيأثر على بقية أعضاءالشبكة و عملياتهم التداولية. لكن لو مثلا حصل عطل فى نظام البنك فا ده فى الأغلب بيكون له تأثير سلبى على عمليات التحويل اللى عن طريق البنك سواء تأخير العملايات أو فشلها. 

طبعا فى كلام أكثر بكتير لسة ممكن يتقال عن البلوك تشاين لكن الهدف من المقالة دى إنه يوصل فهم بسيط و مبدئى عن أساسيات الموضوع للقارئ. لو أنت مهتم تعرف أكتر بننصحك تشوف مصادر متخصصة فى الموضوع  و دى بتكون متوفرة جدا على الإنترنت.

Leave a Reply