Skip to main content

في عصر الديجيتال والسوشيال ميديا، بقت القراءة موضة قديمة نوعا ما لبعض الناس،  رغم أهميتها الكبيرة في تشكيل الشخصيات والأفكار، فيه ناس كتير مبتحبش القراءة وبتعتبرها نشاط ممل او بيلاقوا صعوبة انهم يركزوا أثناء قراءة كتاب، بس ده مش معناه أبدا انهم يفوتوا على نفسهم الفوايد العظيمة بتاعتها. الكتب الصوتية هى الشكل الجديد للقراءة دلوقتي؛ انتشرت تطبيقات كتيرة بتعرض الكتب في شكل محتوى صوتي يساعد الشخص انه يسمع الكتاب و هو بيعمل مهامه اليومية. التطبيقات دي مش هتساعدك تقرأ بشكل منتظم وبس لا كمان هتطور من مهارات الإستماع عندك، , وتحسن نطقك اللغوي سواء الإنجليزي أو العربي، تزود مفردات اللغة وتعلي من طلاقة لسانك في الكلام. 

لو أنت مش بتحب القراءة أو مشغول جدا في يومك ومعندكش وقت جمعنا لك شوية تطبيقات للكتب الصوتية هتساعدك تقرى بانتظام.

بلينكست 

تطبيق بيلخص الأفكار الرئيسية للكتب ويقدمها في محتوى صوتي مش أكتر من 20 دقيقة. وده بيخليه مناسب جدا للأشخاص اللي مبيحبوش القراءة او المشغولين باستمرار ومعندهمش وقت يقضوا ساعة أو اتنين قدام كتاب. هايكون تطبيقك المفضل سواء أثناء ركوبك المواصلات، في أوقات الانتظار أو بالليل في الحبة اللي قبل النوم دول. بلينكست بيديك 7 أيام مجانية لتجربة الأبلكيشن، بعدها هاتدفع 300 جنيه في الشهر و هيكون ليك صلاحية الدخول على كل المحتوى الموجود على التطبيق أو ممكن تعمل اشتراك سنوي و تتحاسب ب 150 جنيه في الشهر. 

أوديو بوك.كوم 

أوديو بوك بيديك 30 يوم مجانا لتجربة التطبيق واللي بيكون شامل 3 كتب مجانية مع دخول غير محدود على المحتوى الترفيهي. غير انك يكون عندك الصلاحية تدخل على المكتبة VIP وتختار منها أى كتابين وتسمعهم مجانا. أول ما ينتهي الشهر هتتحاسب على 14.95 دولار و هيكون عندك امكانية الدخول الغير محدود لأكثر من 300 ألف كتاب من الأكثر مبيعا في العالم، وخصائص حصرية للمشتركين للنوم والتأمل لتحسين مزاجك وجودة نومك. 

كتب جوجل بلاي 

ده بقى من أفضل التطبيقات اللي ممكن تستخدمها علشان تسمع كتب مش بس علشان “مجاني” بس كمان علشان عليه مجموعة كبيرة من الكتب الأكثر مبيعا في العالم. تقدر تنزل الكتاب اللي انت مهتم تقراه أو تسمعه.  

 ستوري تل 

تطبيق بيقدم خدمة الإستماع لآلاف الكتب الصوتية  بلا حدود. متوفر في أكثر من 25 دولة وعليه آلاف الكتب بلغات مختلفة. لو أنت من محبين الكتب العربي هتلاقي عندهم مكتبة كبيرة من الكتب العربية في مختلف المواضيع، وكذلك الإنجليزي. ستوري تل بيقدملك تجربة 7 أيام مجانية وبعدها بتدفع 90 جنيه في الشهر وده يعتبر أرخص تطبيق في التطبيقات اللي بفلوس. 

أوديبل 

تطبيق تابع لشركة أمازون، بيقدملك فرصة الدخول على أكتر من 200 ألف كتاب من الكتب المشهورة والأكثر مبيعا في العالم غير انه عنده المحتوى الخاص بيه وده بيديك فرصة انك تطلع على محتوى مختلف خاص بالمنصة دي فقط، من مميزات الابلكيشن ده انه بيخليك تحتفظ بالكتاب اللي نزلته لو أنت مشترك في Audible premium plus هتاخد تجربة مجانية لمدة 30 يوم وهتاخد كل مزايا اشتراكك العادية بعدها هتتحاسب على 14.95 دولار في الشهر وممكن تختار Audible plus ب 7.95 دولار في الشهر بس مزايا الإشتراك أقل. 

سبيشيفاي  

ده بقى أبلكيشن لما تستخدمه هيبقى تطبيقك المفضل لأنه بيحول أي ملف تكست لملف صوتي سواء كان pdf، Doc، web page، وحتى التكست اللي جوة الصور.  كمان تقدر تعمل سكان لأى ورقة مطبوعة من خلاله ويحولها لك لملف مسموع. عندهم نوعين من الاشتراكات مجانا و مميز(premium)، الpremium شامل استماع بلا حدود بسرعة أعلى و تقدر ترفع عليه عدد لا نهائي من الملفات وتعملها داونلود في صورة ملف MP3. 

 

انستاريد 

زي بلينكست، التطبيق ده بيعمل ملخص للأفكار الرئيسية للكتب وبيقدمها في محتوى صوتي بس أطول من بلينكست، طبعا ده مش معناه ان انستاريد بيستعرض الأفكار الرئيسية للكتاب بشكل أعمق، لأن ده بيعتمد على جودة المحتوى اللي بيقدمه كل تطبيق. انستاريد مش مجاني ولكنه بيقدم تجربة مجانية لمدة 7 أيام، وبيقدم تجربة مستخدم سهلة وبسيطة في البحث عن الكتب المفضلة والإستماع ليها. 

بشكل عام، انت معندكش أى عذر يخليك تفوت على نفسك فوايد القراءة والإطلاع، لأن فيه تطبيقات كتير جدا بتقدم محتوى صوتي للكتب، هتخليك تقرأ باستمرار. وخليك دايما عارف زي ما جسمك  محتاج الأكل علشان يتغذى مخك كمان محتاج غذاء المعرفة. 

Leave a Reply