Skip to main content

القاهرة مدينة نابضة بالحياة، فيها كل الإحتياجات الأساسية والترفيهية اللي ممكن تحتاجها،  مش بس من ناحية الإحتياجات الأساسية أو وسائل الترفيه لا كمان المؤسسات التعليمية من حيث الجامعات والمعاهد.  في المقال ده جمعنا لك مجموعة من أفضل الجامعات الموجودة في القاهرة واللي ليها ترتيب عالي عالميا أو محليا حسب موقع Top universities

1-  الجامعة الأمريكية في القاهرة 

واحدة من أهم الجامعات في مصر و الحاصلة على ترتيب 416 في تصنيفات QS العالمية، الجامعة الأمريكية هى جامعة تتبع المنهج الأمريكي في التعليم للمرحلة الجامعية والدراسات العليا والمستويات المهنية. تستضيف الجامعة الطلاب من أكتر من 100 دولة، ده غير أعضاء هيئة التدريس والمحاضرين في الجامعة القادمين من مختلف أنحاء العالم عشان يدرسوا في الجامعة الأمريكية بالقاهرة. 

2-  الجامعة الألمانية في القاهرة 

الجامعة الالمانية هى جامعة مصرية خاصة مستقلة يديرها مجموعة من الألمان والمصريين متطلعين لتقديم تجربة تعليم مثالية سواء في الدراسة أو البحث العلمي. حاصلة على ترتيب #1201-1400 في تصنيفات QS لسنة 2023. اتأسست في أكتوبر 2003 على ايد البروفيسور أشرف منصور، وهى الجامعة الألمانية المتكاملة الوحيدة الموجودة برة ألمانيا. عندها 3شهادات تعليمية؛ ماجستير، دكتوراه، وبكالوريوس وبتقدم 71 برنامج تعليمي (31 برنامج مخصص للدراسة الجامعية و40 برنامج مخصص للدراسات العليا). 

3- الجامعة البريطانية في مصر 

حاصلة على ترتيب #1201-1400  في تصنيفات QS العالمية، وهى جامعة خاصة مصرية في القاهرة، إتأسست في سبتمبر 2005 من خلال اتفاقية حكومية دولية، الجامعة بتدرس مناهجها على الطريقة البريطانية. وكل شهاداتهم التعليمية معتمدة من جامعات في بريطانيا بالتنسيق مع وكالة ضمان الجودة في المملكة المتحدة. خريجين الجامعة البريطانية يحصلوا على شهادتين (واحدة معتمدة من المملكة المتحدة والتانية معتمدة من المجلس الأعلى للجامعات المصرية). 

4- جامعة القاهرة  

هى من أهم الجامعات الحكومية و اللي حاصلة على ترتيب #551-560 في تصنيفات QS العالمية لسنة 2023، اتأسست سنة 1908 وهى تاني أقدم جامعة للتعليم العالي في مصر. اتأسست في البداية باسم الجامعة المصرية وتم تمويلها من لجنة من المواطنين العاديين برعاية ملكية في عام 1908 وبعدين بقت مؤسسة حكومية في عهد الملك فؤاد الأول سنة 1925. سنة 1940، بعد 4 سنين من موته تم تسمية الجامعة باسم الملك فؤاد الأول. وبعدين تم اعادة تسميتها تاني سنة 1952 بجامعة القاهرة. الجامعة دلوقتي بيدرس فيها أكتر من 155 ألف طالب في 22 كلية. وتعتبر من أكبر 50 جامعة على مستوى العالم. 

5- جامعة عين شمس 

اتأسست سنة 1950، تالت أقدم جامعة حكومية في مصر واللي كان اسمها أول ما تأسست جامعة إبراهيم باشا. أول ما تأسست جامعة عين شمس ضمت مجموعة من الكليات والمعاهد الـأكاديمية واللي اتطورت بعد كدة وبقت جامعة، دلوقتي عين شمس تضم أكتر من 170 ألف طالب، 5000 من أعضاء هيئة التدريس و 4000 من مساعدين المدرسين وأكتر من 100 مركز ووحدات خاصة بالجامعة. 

6- جامعة مصر الدولية  

اتأسست سنة 1996 وكان موقعها في المعادي وبعدين اتنقلت الجامعة لطريق مصر اسماعيلية، حاصلة على ترتيب 18 بين جامعات مصر و ترتيب 6195 بين الجامعات العالمية. بتقدم جامعة مصر الدولية تجربة تعليمية متفردة على المستوي المصري والغربي مع تطوير طريقة ومناهج التعليم باستمرار.  والجامعة حريصة في الفترة الجاية على تقديم برامج تعليمية للدراسات العليا، غير انها كمان بتقدم تخصصات جديدة في مختلف الكليات.

Leave a Reply