Skip to main content

حسب استطلاعات الرأي اللي عملناها اول السنة، كتير منكم ما كنش يعرف أن أوليكس هي في الواقع جزء من مجموعة إي إم بي جي متعددة الجنسيات ومقرها الإمارات العربية المتحدة وهي الجهة اللي بتدير أوليكس مصر (و برضه أوليكس في لبنان وباكستان والإمارات وغيرها) بعد الدمج مع مجموعة أوليكس اللي هولندا مقرا ليها وهي مجموعة أوليكس كانت نقطة البداية لكل اللي انتم شايفينه ده في سنة  2006.

صفقة الاندماج ما بينهم أدت لارتفاع قيمة مجموعة إي إم بي جي لأكثر من مليار دولار أمريكي في سنة 2020، ومن ساعتها تضاعف التقييم ده، و ده مهد لحقبة جديدة في أعمال الإعلانات المبوبة عبر الإنترنت في أكثر المناطق الواعدة في دول نامية برا اوروبا و امريكا.

كجزء من الصفقة، هتبقي مجموعة أوليكس أكبر مساهم منفرد في مجموعة إي إم بي جي اللي بتمتلك 39 ٪ من الشركة  بقيمة 150 مليون دولار أمريكي وهتستخدمها لتطوير مجموعة من الخدمات الجديدة، و ده هيخلق تجربة مستخدم سلسة أكتر، ويعزز شفافية البيانات، وتعميق ذكاء السوق لكل مستخدمي أوليكس؛ افراد وشركات.

اقرأ المزيد من التفاصيل حول الصفقة هنا https://www.olxgroup.com/press/empg-and-olx-group-announce-merger-mena-and-south-asia-businesses وسنشاركم بمعلومات اكتر حول الرؤساء من مجموعة إي إم بي جي  والمزيد عن شركائنا في أكثر من 16 دولة حول العالم.

Leave a Reply