Skip to main content

طيب احنا في وقت كتابة المقالة دي حالياً في نص أكتوبر، فا كتير مننا تايهين بشكل أو بأخر بين الصيف إلي خلص والشتاء إلي لسة مبتداش بجد. فا احنا عشان نساعدكم في حالة التوهان دي قولنا نديكو زقة بسيطة في إتجاه معين كدة إحتمال كبير يعجبكم جداً. احنا قررنا نتكلم معاكو النهاردة عن الرقص اللاتيني في مصر و قد إيه ممكن يكون نشاط لطيف و مفيد.

الصحة النفسية

الرقص يمكن من أكتر الانشطة اللي عامةً مرتبطة بالسعادة، يعني  ممكن نقول إن الإنبساط هو العنصر الاساسي في أي رقص عموماً مش بس اللاتينى. لما تكون بترقص، غالباً بتنسى المشاكل إلي في حياتك و بتكون منغمز و مركز بس في الرقص و المزيكا.

و ده مش كلام من عندنا، في دراسات بتبين إن الرقص لمدة ٢٥ دقيقة بيقلل أعراض الإكتئاب بنسبة ٤٧% و الرقص لمدة ٤٥ دقيقة بيقلل الاعراض بنسبة ٥٧٪. حصة الرقص فى مصر عادة بتتراوح ما بين ساعة إلا ربع و ساعة.

الثقة بالنفس

الشيء الممكن يكون غريب شوية عن الرقص إنه على قد ماهو نشاط مقترن بشكل قوي جداً بالسعادة إلا إنه محتاج قدر نسبي من الشجاعة و ممكن يكون موتر لناس كتير.

بردو عشان نوضح أكتر شوية، مش الرقص نفسه إلي موتر لكن فكرة إن في ناس بتفرج عليك و إنت بترقص هي اللي ممكن تكون مزعجة شوية. الموضوع مشابه بشكل كبير للتوتر إلي بيصيب الواحد قبل برسنتيشن مثلاً أو أي نشاط عموماً فيه جمهور بيتفرج  وبالتالى ممكن يحكم عليك. التوتر ممكن يكون أزيد شوية فى الرقص اللاتينى عن أنواع الرقص التانية عشان معظم الرقص اللاتينى بتكونوا إتنين بترقصوا مع بعض.

الخبر اللطيف بقى انك أول ما تتخطى مرحلة التوتر و دة بييجي مع التمرين، ثقتك بنفسك بتتحسن بشكل ملحوظ وده بينعكس في  حياتك بشكل عام سواء في شغلك أو حياتك الشخصية.

التواصل الإنسانى

لما تتحسنوا شوية في الرقص اللاتيني و توصلوا لمستوى متوسط أو عالي نسبياً، و إنتو بترقصوا مع بعض، بيحصل تواصل فكري أو حتى روحاني بينكم أقل مايوصف بيه إنه بيكون بدون مبالغة شعور سحرى.

انتو بتكونوا متواصلين تماماً عن طريق حركة الجسم، بالضبط كإنكم إخترعتوا لغة حوار جديدة محدش عارفها غيركم انتو الاتنين بس و بتتحاوروا باللغة دي عن طريق حركات الرقصة.

عادةً أي نشاط فيه نوع من أنواع الفن بيقدر يأثر فينا و يصحي جونا مشاعرإنسانية جميلة و ده بيحصل بشكل قوى و واضح جدا في الرقص اللاتيني.

المجتمع

من أجمل الحاجات في الرقص بشكل عام و الرقص اللاتيني بشكل خاص إنه بيكسر أي نوع من أنواع التوتر المجتمعي  تماما. أي نوع من التوتر أو الكسوف بينتهي أول ما المزيكا تشتغل والناس تبدأ ترقص مع بعض.

ده بالإضافة إلى إن السبب الرئيسي إن أي حد في حصة رقص هو إنه عايز يتبسط، فده بيكون المود أو الجو العام و بالتالى بيهيأ بيئة مناسبة جداً إن الناس تتعرف على بعض و يبدأو يكونوا علاقات جديدة عادة بتتحول لصداقات قوية.

طيب أنا ممكن أتعلم رقص لاتيني فين في مصر؟

مصر مليانة استديوهات لتعليم الرقص الاتيني و عندنا مدربين رقص على أعلى مستوى، يمكن من أشهرهم ستديو براس مونكيز و ستديو سول موشن و كمان في ستديوهات تانية كتير تقدر تختار اللى يعجبك منهم.

أكثر نوعين رقص لاتيني تقدر تتعلمهم في مصر هما رقصة السلسا و رقصة البتشاتا، السلسا بتكون رقصة سريعة بشكل عام و بتعتمد بشكل كبير على سرعة الحركة في حين إن البتشاتا رقصة أبطأ و أهدأ. تقدروا تجربوا الإتنين و تختاروا اللى يناسب ذوقكم أكتر.

كلنا محتاجينن نتبسط شوية

السنتين اللي فاتوا ماكانوش سهلين علينا خالص، طلعنا من كورونا على حرب في أوروبا على أزمة إقتصادية عالمية كله ورا بعض. محتاجين نفك عن نفسنا شوية عشان نعرف نكمل. طالما الرقص نشاط لطيف مقترن بالسعادة و كمان بيقلل من أعراض الإكتئاب، يبقى مفيش مانع على الأقل نجرب.    

Leave a Reply