Skip to main content

بالنسبة للي عاوزين يطلعوا الساحل الشمالي و محتاجين يشتروا أو يأجروا بيت هناك قدامهم اختيارات كتيرة بس الناس بتركز عالسعر او اسم القرية اللي مطلوب في السوق او بس يكونوا قريبين من أصدقائهم وعائلاتهم.

المقالة دي بتدي شويه نصايح للي عاوزين منظور مختلف يساعدهم في حصر اختيارهم من وسط القرى المتاحة. 

الساحل الطيب ولا الشرير؟

لبعض من الناس المصطلحين دول مش اكتر من هزار بس في الواقع قرى الساحل الطيب الأقدم (من العجمي لحد مارينا)  مختلفة تماما عن قرى الساحل الشرير الأحدث (بعد مارينا لحد مرسي مطروح)، الساحل “الشرير” فيه أماكن اكتر للخروج والمحلات والمطاعم مقارنةً بالساحل الطيب الاكتر هدوء وده مناسب اكتر لقضاء وقت عائلي من غير تحركات كتير. فكر في المكان المناسب ليك ولعائلتك و قرروا بشكل جماعي للحفاظ على الانسجام وتجنب السواقة لمسافات طويلة للانتقال بين القرى.

 مسافة السفر 

قرى الساحل وصلت لحد مرسى مطروح تقريبًا، ومع تطوير وإنشاء الطرق السريعة الجديدة رحلة المصيف من القاهرة لأي نقطة في الساحل بقيت أسهل من زمان. ولكن بالنسبة للناس اللي متمركزين عند مارينا او اللي عايشين في قرى كبيرة جمب بعض الكثافة السكانية بتخلي الطريق زحمة خصوصا في الحارات الداخلية (البطيء) و بتكون خطيرة احيانا. السواقة المتهورة في الساحل ظاهرة مش غريبة للأسف وعلشان كده اختار مكان سهل الوصول ليه ويكون قريب من قرايبك واصحابك نسبيًا لتجنب الرحلات الطويلة و مخاطرها.

وسائل الراحة والمحلات التجارية

كتير من المقيمين في الساحل من “العرب” وغيرهم بيبقوا فاتحين أسواق كبيرة طول السنة فيها فواكه هايلة بتتزرع هناك زي التين والبطيخ ولحوم معيز و جدي محلية على أعلى جودة وطبعا في سمك من البحر مباشرة، لكن سكان القاهرة والمدن بيكونوا عاوزين خيارات اكتر في الأكل و المطاعم و ده خلى عدد لا يحصى من أماكن الوجبات السريعة والمطاعم وحتى النوادي الليلية تفتح في كل مكان في الساحل. اسأل عن المطاعم القريبة من الكمبوند الي اختارته وبرضه الصيدليات ووسائل الراحة والرفاهية زي الكوافيرات و خلافه. 

شايف البحر؟

البحر الأبيض المتوسط ​​مش هادي زي  البحر الأحمر. في ساحل الإسكندرية أماكن خطرة فيها سحب وأمواج عالية بس لو اتحركت ناحية مطروح ورأس الحكمة المياه صخرية و ده بيخليها اهدى وممكن حتى تغوص فيها. عانت بعض الشواطئ من التآكل بسبب المراسي اللي اتبنت من غير دراسات بيئية و ده خلى البحر في بعض الأماكن مريع فا اتاكد من حالة الشاطئ و لو عاوز تشتري شاليه او فيلا شوف أوليكس فيها ايه و شوف لو المنطقة فيها مستقبل يحافظ على قيمة استثمارك.

حالة الكمبوند

هي حاجة بديهية بس اسال سكان الكومباوند اللي نفسك تشتري/تستثمر فيه عن تفاصيل حالة القرية وايه نظام جمعيات اتحاد الملاك وعن ملكية الأراضي و ظروف البنية التحتية (في انترنت ارضي مثلا؟). في أول صيف 2022 كان فيه بعض القرى ما دفعتش رسوم المياه و الحكومة قطعت عنها الكهرباء، من الجدير بالذكر أن الغالبية العظمى من القرى قننت وضعهم  بس في وقت الازمة كان فيه مصيفين في موقف صعب وكثير منهم قطع اجازتهم. علشان كده لو انت على استعداد للقيام باستثمار كبير في مكان هتستخدمه لسنين كتير قادم، تعرف على الجيران وانضم لمجموعة الواتس اب بتاع القرية (على الرغم من أنها ممكن تكون مزعجة فيها خناقات على الولا حاجة) الا انها هتساعدك تعرف اكتر عن المشاكل والقضايا اللي جيرانك بيشتكوا منها.

 نصيحة أخيرة للي نفسه يشتري في أي قرية، لو انت مش متأكد من قرارك، أجر مكان الاول و يستحسن يكون الجيران ساكنين علشان تاخد فكرة احسن عن مستوى الدوشة والمشاكل اللي مش بنفكر فيها زي الضغط على اماكن الركنة و خلافه علشان ما تتورطتش في شراء مكان انت مش مرتاح فيه 100%. 

Leave a Reply