Skip to main content

التمويل العقاري هو قرض بتاخده من البنك أو مؤسسة ائتمانية بهدف شراء عقار معين، وبيبقى العقار ده هو الضامن للقرض، وفي بعض الأحيان التمويل العقاري بيبقى متاح من شركة العقارات نفسها وبشروط معينة. 

أغلب أنواع التمويل العقاري المتاح من البنوك مش بيسمح لك إنك تمول 100% من قيمة العقار، ولكن بيبقى جزء من القيمة الكلية للعقار، وفي أغلب الأحيان بيتراوح ما بين 70-85% من القيمة الإجمالية. ومدة السداد بتكون ما بين سنين 5 – 20 سنة بحد أقصى.

طبعا بيكون فيه نسبة فوايد على القرض ومصاريف إدارية؛ الفايدة بتكون ثابتة أو متناقصة على حسب نوع القرض بس عادة بتكون ما بين 15% – 23%، ونسبة المصاريف الإدارية بتكون ما بين 1.5 – 2%.

وفي حالة التأخير في دفع الأقساط بيتم دفع غرامة عادة بتكون بنسبة 2% – 3% من قيمة القسط المستحق

أنواع التمويل العقاري: 

1- التمويل بالإيجار: 

في النوع ده من التمويل بيشتري البنك العقار وبيكون العميل مستأجر بيدفع تمن العقارعلى أقساط لمدة معينة، وبيتملك العميل العقار مع سداد آخر دفعة من الأقساط. نسبة الفايدة في النوع ده من التمويل بتكون متغيرة حيث أنها بتتأثر بارتفاع أو انخفاض الأسعار أو زيادة قيمة العقار. فمثلا لو الفايدة دلوقتي 3% فا هى ممكن تزيد بعد سنة أو اتنين وتزيد قيمة الأقساط الشهرية، ودي من عيوب النوع ده من التمويل؛ عدم ثبات قيمة الأقساط الشهرية. 

2- التمويل بالمرابحة: 

في النوع ده من التمويل بيشتري البنك الوحدة السكنية و بيبيعها للعميل بنسبة ربح معينة، ومعدل الفايدة على الأقساط بتمون ثابتة، وبيتسجل العقار باسم العميل مش زي ما بيحصل في نظام التمويل بالإيجار. وفي حالة العجز عن سداد الأقساط أو تراكمها بيبيعها و بيستفيد من فرق السعر. 

3- التمويل بالمشاركة: 

في النظام ده بيتم شراء العقار بالشراكة ما بين العميل و البنك، بحيث ان البنك بيشتري العقار وبعدين العميل يشتري العقار من البنك مباشرة من خلال تسديد سعرها على أقساط لمدة طويلة بتوصل ل20 سنة. فا تدرجيا بتقل حصة البنك في العقار و بتنقص نسبة السداد على العميل وكل ما زادت حصة العميل كل ما قلت الأقساط علشان كدة بيتم اعادة تقييم نسبة الأقساط كل 6 شهور. 

علشان تقدم على التمويل العقاري فيه شوية شروط لازم تتوفر في الوحدة السكنية اللي أنت عايز تشتريها وهى: 

  1. وحدة سكنية بغرض السكن الدائم مش سياحة مثلا ولا استثمار. 
  2.  تكون كاملة التشطيب وجاهزة على السكن.
  3.  مسجلة في الشهر العقاري ومفيش عليها أى مخالفات 
  4.  مفيش حد أقصى لمساحة الوحدة السكنية اللي عايز تشتريها.

الشروط اللي لازم تتوفر علشان تقدر تحصل على تمويل العقاري: 

  1. الحد الأقصى للقسط الشهري يمثل 40% من صافي مرتبك.
  2. أقل مدة للقرض 7 سنين وأقصى مدة 30 سنة. 
  3. مايقلش سن الشخص اللي هياخد القرض عن 21 سنة ومايزيدش عن 60 سنة. 
  4. الحد الأدنى للمقدم 20% والحد الأقصى 50% 
  5. مدة العمل كموظف ماتقلش عن 6 شهور و سنة لأصحاب الأعمال الحرة. 

علشان تتعرف على الشروط دي أكتر وتعرف المستندات اللي أنت محتاجها علشان تقدم على التمويل العقاري، دوس على الروابط دي. 

bit.ly/3KDgpbC

http://bit.ly/3J5byit

Leave a Reply