Skip to main content

موسم رمضان ابتدى والفرجة بتحلو على المسلسلات في رمضان لأن في الوقت ده بيكون فيه تنوع بين الدراما والأكشن والكوميدي. جمعنالك أهم المسلسلات في سباق الموسم الرمضاني.

1- تحت الوصاية 

عمل جدل من قبل رمضان وكل الناس كانت بتتكلم عنه على السوشيال ميديا. بعد النجاح العظيم اللي حققته في مسلسل رمضان 2021 لعبة نيوتن، منى زكي راجعة بمسلسل جديد بتعمل دور أم لطفلين بتشتغل في مصنع لغذاء الأسماك، وبتتصاعد الأحداث خصوصا بعد وفاة جوزها. المسلسل من إخراج أحمد شاكر خضير، وتأليف خالد دياب و شيرين دياب.  

📺: DMC, Watchit

2- تغيير جو 

منة شلبي جاية السنة دي بمسلسل درامي كوميدي بيتكلم عن أم وبنتها (شيرين ومنة)، الأم بتشرب كتير وبتتعرض للإصابة بمرض الزهايمر. المسلسل من إخراج مريم نعوم و تأليف منى الشيمي. بيشارك في البطولة إياد نصار، ميرفت أمين. 

📺: MBC Masr, Shahid

3- رشيد 

بطولة ريهام عبد الغفور ومحمد ممدوح، قصة المسلسل بتدور عن زوجين بيواجهوا مشاكل كتير بعد اختفاء واحد منهم ليلة جوازهم. 

📺: MBC Masr, Shahid

4- جت سليمة 

بعد غياب 3 سنين عن الدراما، بترجع النجمة دنيا سمير غانم بمسلسل فانتازيا كوميدي بتلعب دور لأخت كل مرة تطلع كتاب علشان تحكي لأخوها الصغير حكاية بياخدها لعالم آخر مختلف. الملسلسل من إخراج إسلام خيري وتأليف سامح جلال وإسلام خيري. 

📺: CBC, Watchit, Shahid

5- كامل العدد 

بطولة دينا الشربيني و شريف سلامة، مسلسل من 15 حلقة بيدور أحداثه عن أم عزبة بتقع في الحب و بتتصاعد الأحداث حول علاقتها الجديدة. المسلسل من إخراج شريف الحلفاوي، و التأليف بالتعاون بين يسر طاهر و رنا أبو الريش. 

📺: MBC Masr, Shahid

6- الهرشة السابعة

أمينة خليل و محمد شاهين، اتنين متجوزين بيقعوا في دايرة الملل و الروتين اللي بيقع فيها معظم الأزواج. من اخراج كريم الشناوي وتأليف مريم نعوم. 

📺: MBC Masr, Shahid

7- الصفارة

متاخد من قصة اسمها صوت الرعد، أحمد أمين بيلعب دور مرشد سياحي بيسرق صفارة توت عنخ آمون وده بيخليه يرجع بالزمن لورا، بعد ما وقعت في ايده الأداة السحرية دي بيقدر يغير في أحداث الماضي علشان يحقق أحلامه.

 

📺: DMC, Watchit

Leave a Reply