Skip to main content

لا مش قصدنا على رياضة ال”Kite Surfing”، إحنا قصدنا على رياضة ركوب الأمواج إلي بيكون معك لوح ركوب الامواج بس (إلي هنسميه سرف بورد في بقية المقالة للتسهيل) من غير طائرة ورقية. 

الفكرة إن جزء كبير من النشاطات في مصر بتدور حول الاكل بشكل أو بآخر، بقى عندنا كمية مطاعم كبيرة جداً بتقدم أنواع أكل لا تعد ولا تحصى و بالتالي سيطرت على معظم نشاطاتنا وخروجتنا.

فلو إنت بتدور على حاجة جديدة و مختلفة شوية تعملها، ركوب الأمواج نشاط يستحق التجربة.

طيب هو أصلاً في أماكن تعليم الرياضة دي في مصر؟

في الواقع في عدة أماكن لتعليم النشاط ده، يمكن من أشهرهم “surfcamp Egypt” ، و تقدر توصلهم عن طريق “Instagram” تحت حساب “surfcampegypt@” .

 المكان ده بدأ بداية متواضعة في العجمي سنة ٢٠١٠، كان عبارة عن مجموعة صغيرة من الشباب الشغوف بالرياضة دي و إتعلموها على أمواج شواطئ العجمي و كمان في بلاد تانية مشهورة بركوب الامواج زي بالي و هاواي و بدأو يعلموا الناس كنوع من التسلية و نشر الرياضة على نطاق صغير وسط الناس.

لكن على مدار ال ١٢ سنة اللي فاتو، هما قدروا يتوسعوا وحالياً فاتحين ٣ فروع في أماكن مختلفة في الساحل الشمالي و طوروا كورس و منهج لتعليم الرياضة و فريق مدربين يتكون من أكتر من ٢٠ مدرب.

جدير بالذكر كمان انهم كانو السبب في إنضمام مصر للاتحاد الدولي لرياضة ركوب الأمواج و دي خطوة مهمة جداً لإقامة إتحاد مصري للرياضة و بكدة مصر ممكن تشارك رسمياً في مسابقات ركوب الامواج الدولية  في المستقبل. 

هو الموضوع مستاهل قوي يعني؟

طيب خلاص خلصنا درس التاريخ، خلينا بقى نخش في المهم. رياضة ركوب الامواج مفيدة جداً للجسم، وانت بتلعب الرياضة دي، إنت بتشغل تقريباً كل عضلات جسمك و هتلاقي نفسك مشغل عضلات إنت شخصياً مكنتش عارف انها عندك. لو مارست الرياضة دي بإنتظام نسبي، هتكون في وضع بدني و صحي ممتاز.

بعيداً عن الفوائد البدنية، الرياضة دي مفيدة جداً للصحة النفسية، أبسط حاجة تخيل نفسك قاعد على السرف بورد وسط البحر…. المنظر حواليك عبارة عن سماء زرقاء، شمس مشرقة أو بتغرب و مياه البحر، منظر كفيل إنه ينسيك الدنيا باللي فيها. لما تاخد السرف بورد و تنزل المياه، إنت بتسيب مشاكلك وراك على الرملة.

أما بقى عن احساسك وانت راكب الموجة، فا ده فعلاً إحساس مايتوصفش، مزيج سحري بين قمة الاثارة و قمة السكينة والنتيجة إحساس لازم يتجرب عشان يتفهم من كتر جماله.

حاجة تانية جميلة في الرياضة دي انها لكل الناس فعلاً، هي مش بتفرق بين غني و فقير أو كبير و صغير. شرطها الوحيد انك تكون بتحب تركب موج…. بس كدة.  أول ما ننزل المياه بالسرف بورد، اختلافاتنا كلها بتختفي، بنكون مجرد أشخاص عايزين يتبسطوا و يركبوا موج لحد ما الدنيا تضلم.

إحنا هنفترض انك طالما قريت لحد هنا، انك على أقل تقدير بتفكر تجرب الموضوع، لو كدة ممكن تزور موقعنا و تتفرج على السرف بوردات المعروضة حالياً

https://www.olx.com.eg/ads/q-surfboard/ 

Leave a Reply