Skip to main content

فرنسا مشهورة بصناعة حاجات كتير عالميا، إلا انها مش معروفة أوي في صناعة السيارات رغم انها قدمت للعالم ماركات عربيات محترمة وبتنافس في السوق العالمية، واشتهرت كمان بصناعة العربيات الرياضية اللي كتير من الرياضيين العالميين اللي بيشاركوا في سباقات السيارات بيستخدموها علشان يحققوا أرقام قياسية في سجلاتهم. في النهاية مانقدرش ننكر اننا لما نتكلم عن العربيات هتيجي العربيات الفرنسية في مقدمة القائمة. لو بتفكر تشتري عربية لازم تكون واحدة من قائمة اختياراتك لأنها عربية سعرها معقول نسبيا بالنسبة للجودة اللي هى بتقدمها. عموما احنا في المقال ده هنكلمك عن مميزات وعيوب العربيات الفرنسية علشان نساعدك تاخد قرار. 

المميزات 

1- الإبتكار والتجديد في الشكل والتصنيع؛ هتلاحظ ان كل جيل من العربيات الفرنسية فيه مميزات مكنتش موجودة في الجيل اللي قبله زي مثلا الفرامل في القرص، التعليق الهيدروليكي، الكشافات أمامية الإتجاه. 

2- أسعارها معقولة نسبيا مقارنة بغيرها من ماركات العربيات اللي بتقدم نفس الجودة في الصناعة. 

3- العربيات الفرنسية مشهورة بالتصميمات المبتكرة الغريبة اللي بتخرج عن المألوف ويمكن ده سبب بيخلي بعض الماركات منها تستخدم في سباقات العربيات للفت الأنظار وشد الإنتباه. 

العيوب 

1- معظم شاسيهات العربيات الفرنسي خفيفة نوعا ما وده بيخليها مش ثابتة على الطريق. 

2- مشاكل في كهرباء معظم العربيات وتكاليف تصليحها مكلفة جدا. 

3- المحرك الضعيف في بعض الفئات واللي بيقلل من عزم العربية وطاقتها أثناء السواقة.

4- أما العيب ده رغم انه مذكور في المميزات الا إن بعض التصاميم خرجت عن المألوف لدرجة أكتر من اللازم وده قلل إقبال المستهلكين عليها.

اختلفنا أو اتفقنا على العربيات الفرنسية فا ده لا ينفي انها من أهم العربيات الموجودة في السوق العالمية غير انها طورت من صناعتها في السنين الأخيرة، وفي بعض الموديلات اللي صلحت فيها بعض العيوب. 

 لو قررت تشتري عربية فرنسي، أدخل على أوليكس هتلاقي عليه كل أنواع العربيات. 

Leave a Reply