Skip to main content

معظمنا دفع اشتراك الچيم قبل كدة و حاولنا نلتزم أسبوعين تلاتة وانتهى الموضوع باننا بنوقف التمرين. فا لو ده حصلك خليك عارف انك مش لوحدك اللي بتحاول؛ دايما البدايات بتكون مثيرة بس الفكرة في انك تستمر بعد ما تنتهي الإثارة و تبدأ تدخل في الصعوبات والتحديات، فالتحدي الحقيقي هو الإستمرارية والإلتزام، انك تبتدي روتينك في ممارسة الرياضة وتستمر عليه. لو عايز تخلي الرياضة جزء من حياتك بس مش عارف تبتدي ازاى علشان تقدر تلتزم، في المقال ده شوية خطوات هتساعدك

  • ابتدي بروتين بسيط ومش مرهق

 لو انت مبتدئ أو أول مرة تتمرن فترة طويلة، محتاج الأول تتعود على فكرة التمرين باستمرار. اللياقة البدنية هى رحلة تراكمية لازم تبتديها بروتين رياضي بسيط وتاخدها واحدة واحدة لحد ما تعلى في التمرين، فا ضروري في الأول ماتشدش على نفسك لأن ده ممكن يخليك تزهق أو تحس ان الموضوع مرهق و متعب فا تسيبه؛ يعني مثلا ابتدي بمشي سريع لمدة 15 دقيقة في اليوم، تاني يوم 20 دقيقة مثلا ، زود تدريجيا معدل التمرين بتاعك. 

  • فكر نفسك دايما ان الملل جزء من أى حاجة بتبدئها

مفيش حاجة بتفضل مثيرة و محمسة طول الوقت، حتى أهم وأكبر الرياضيين بيجيلهم وقت ويحسوا بالزهق والملل الفرق بينك وبين أى حد وصل لهدفه انهم تحدوا الإحساس ده وماستسلموش وكملوا. طبعا للمبتدئين الموضوع بيبقى فيه تحدى أكبر بس صدقني كل مرة هتتحدى احساس الملل والكسل هتقرب أكتر لأنك تبني عادة صحية جديدة. فكر نفسك دايما انك لازم تتحرك حتى لو مجهود بسيط أحسن من مفيش. 

  • قسم أهدافك لخطوات صغيرة 

أولا لازم تبقى منطقي في أهدافك؛ يعني لو أنت لسه بادي تمرين ماينفعش يبقى هدفك انك تشيل 50 كيلو مثلا، رغم انك ممكن تقدر على فكرة بس الأحسن انك تبتدي واحدة واحدة وبعدين تعلى بالتمرين بتاعك لأن ده هيخليك متحمس وملتزم أطول فترة ممكنة. 

  • جرب برامج التمرين أونلاين 

من أكتر العقبات اللي بتوقف مظمنا عن التمرين اننا لازم ننزل كل يوم من البيت أو اننا نلاقي وقت نروح الجيم أصلا في جدول يومنا المزحوم بالشغل و مهام البيت وغيره، دلوقتي فيه برامج كتير أونلاين بتساعدك تتمرن في البيت و تتبع الفيديو اللي شغال قصادك  والإرشادات اللي بيقولهالك المدرب علشان تعمل التمرين مظبوط.  

  • حاول تخلي التمرين لذيذ بالنسبالك مش واجب بتقضيه

دي خطوة مهمة أوي لأى حد مبتدئ في التمرين، اوعى أبدا تبتدي بتمرينة تقيلة وصعبة لأن ده ممكن يخليك تفقد الشغف بسرعة وتحس الموضوع أكبر من قدراتك. 

ممكن مثلا تبتدي كلاس رقص، زومبا، ركوب عجل. بكدة انت بتساعد انك تتحرك وتعمل حاجة بتبسطك و بالتالي تلتزم مع الوقت ويمكن كمان تبقى عايز أنت تتمرن أكتر من كدة. 

  • بلاش مقارنة 

حاجة مهمة لازم تعرفها وانت بتبتدي تتمرن، ان مش كلنا زي بعض واللي أنت تقدر تعمله من أول مرة ممكن شخص تاني مايقدرش يعمله، علشان كدة متقارنش نفسك بحد، ركز مع نفسك و قارن بين اللي أنت عليه النهارده واللي كنت عليه امبارح، لياقتك البدنية بتتحسن وقدرة على التحمل بتزيد و مرونة جسمك أحسن. 

  1. حاوط نفسك بناس شبهك في الأهداف 

الناس اللي أنت بتتعامل معاها بشكل يومي بتشكل جزء كبير أوي من جودة أسلوب حياتك. بالتالي لما تحاوط نفسك بناس متبعة أسلوب حياة صحي أكيد ده هيشجعك أنت كمان تعمل كدة، مثلا لما يكون فيه شخص بيشجعك تتمرن معاه أو تروحوا الجيم سوا و وقت التمرين هيكون ممتع أكتر ما هو مجرد مهمة ولازم تتعمل. 

افتكر دايما، ان أسلوب أدوس بنزين جامد من الأول يا ماتحركش ده مش هيوديك في أى حتة، حتى لو 5 دقايق كل يوم هتفرق في أدائك العام، كافئ نفسك لما تلاقي نفسك قربت لأهدافك واعمل لنفسك خطة و روتين تمشي عليهم وادي لنفسك الوقت ان جسمك يتعود على الروتين الجديد. 

Leave a Reply