Skip to main content

مع ازدياد أعداد وظائف الفريلانسرز في كل أنحاء العالم وثقافة العمل من المنزل الي بقت جزء من حياة ناس كتير، المعيشة في نفس المدينة أو منطقة ما بقيتش ضرورية زي زمان.

الناس اللي عندهم ظروف عمل مرنة اختاروا الهروب من القاهرة وشوارعها الزحمة اللى مابتفضاش لمنطقة اهدى او حتي لمدينة عالبحر.

وبسبب التغيرات الكتيرة اللي حصلت للقاهرة الكبرى وضواحيها، أفراد و عائلات قرروا هجر أحيائهم القديمة في وسط القاهرة لبيوت أكبر إما في الشيخ زايد أو القاهرة الجديدة.

لو بتفكر تنقل تعرف على الحاجات اللي لازم تنتبه ليها قبل ما تقوم بالعملية المعقدة دي …

مصريين كتير بيفضلوا يعيشوا في نفس المكان معظم حياتهم وغالبا بيكون نفس البيت اللي عاش فيه أهلهم قبل كده.

ده بيخلي مفهوم النقل مش معروف نسبيًا بالنسبة لغالبية الناس وده بيخليهم ما يعرفوش أساسيات تغليف الأثاث والأجهزة المنزلية للنقل.

في المقالة دي هنغطي النقط الخاصة بلوجستيات الانتقال مع الاعتبارات التانية اللي هنقدمها في مقالة منفصلة.

إذا كان عندك فلوس و عاوز تكبر دماغك، اتصل بشركة نقل محترفة ياخدوا الموضوع من بابه، هيغلفوا الأثاث الخشبي علشان مايتخدش او يتجرح، وهيتعاملوا مع التحف القابلة للكسر بعناية وهايشيلوا كل حاجة ويوصلوها لحد بيتك الجديد.

بس لو عاوز تدير الموضوع بنفسك، فلازم تنتبه للكام نقطة دول: 

  •  هل عربية النقل اللي هتأجرها فيها مساحة كافية لكل شيء من اول طلعة ولا هتحتاج تعمل رحلتين؟
  •  هل متاح تحط أغراضك في مداخل أو مخارج العمارة الحالية والمبنى الجديد؟
  •  هل هتحتاج لنجار يفك العفش وتجميعها في مكان تاني ولا اسانسير العفش ممكن ينزل الحاجات من غير مشاكل؟
  • هات علب كرتون من أقرب سوبر ماركت ومش هتخسر خالص لو اشتريت لفة ضخمة من لفافة الفقاعات او البابلز برضه.
  • هل مقاس الأثاث أو الأجهزة الكهربائية المختلفة مناسب لاوض ومساحات المنزل الجديد؟ قيس كل حاجة  قبل ما تنقل اي حاجة علشان تتجنب المشكلة دي و جايز انك مش هتقدر توفر مكان تسيب العفش لحد ما تتصرف. في الحالة دي ممكن يكون احسن انك مثلا تبيع ثلاجتك القديمة و تجيب واحدة جديدة مقاسها مناسب و أوليكس احسن مكان يساعدك تعمل ده.
  • خد صور للعفش والصناديق كلها و حط الملصقات عليهم او اكتب وصف لمحتويات  الصندوق علشان تعرف مكان حاجتك بشكل أفضل لما توصلهم الشقة الجديدة و تعرف لو ضاعت حاجة أو في صندوق ماجاش.
  • اطلب المساعدة من أصحابك، خاصة اللي عندهم عربيات كبيرة، لأنه حتى لو أجرت عربية نقل هتحتاج تحرك الرفايع والحاجات الهشه زي أجهزة التليفزيون أو الصيني الغالي في عربية خاصة بعيد عن باقي الحاجات الكبيرة.
  • الإصابات زي الجروح و الشد العضلي من شيل حاجات تقيلة شائعة جدًا لما الناس بتنقل، فا شييل بطريقة صح و خلي شنطة اسعافات أولية في متناول اليد.
  • بتطلب المجمعات السكنية (compounds) تصاريح خاصة لمرور عربيات النقل و في مناطق سكنية بيُسمح للنقل الدخول فيها في أوقات معينة بس، فا اسال من بدري و اعرف ايه المطلوب من مجلس إدارة المبنى / شرطة المرور.
  • احجز مكان قريب قدام العمارة لعربية النقل لان الموضوع ده بيسبب مشاكل كتير!
  • في قطع اثاث بتحتاج لمعاملة خاصة، على سبيل المثال السجاد ممكن يبوظ لو مش ملفوف صح…الثلاجة لما تحركها لازم تخليها واقفة صح و لما توصل للمكان الجديد لازم تفضل ثابتة ومقفولة لساعات بعد الحركة علشان تثبت المواد الكيميائية الداخلية وتتجنب اي عطل في التلاجة.
  • تأكد أن المرافق زي المياه والكهرباء والإنترنت شغالين بحيث ماتضيعش وقت وتحافظ على تركيزك على النقل بس.

ده يغطي الجزء اللوجستي من الحاجات اللي لازم مراعاتها لما تعزل، و للمقالة جزء تاني هنشاركه معاكم قريب.

Leave a Reply