Skip to main content

أسابيع قليلة ونتجمع مع عيلتنا وأصحابنا علشان نحتفل بأحلى وقت في السنة. موسم الإحتفالات على الأبواب بذكرياته اللطيفة اللي بنعيشها؛ الحفلات و قعدات العشاء مع العيلة والأصحاب أو السفر، والأهم انك تقضي الوقت ده مع الأشخاص القريبين ليك.

وبما ان الوقت بيجري محتاج تجهز قائمة بالهدايا بتاعتك للناس اللي هتحتفل معاهم. لو لسه ماتعرفش هاتشتري ايه دي شوية أفكار لهدايا تنفع للكريسماس. 

1- مفكرة وقلم باسم الشخص 

لو بتهادي شخص بيحب الكتابة، دي هتكون هدية مثالية بالنسبة ليه وهاتحسسه انك فكرت فيه، ممكن تخلي اسمه محفور على القلم والمفكرة أو تكتب عليهم مقولة هو بيحبها. 

2- اكسسوارات للسفر

بما ان ناس كتير بتسافر في الوقت ده، دي هتكون هدية عملية ومفيدة وهاتبسطهم جدا. ممكن تشتري غلاف للباسبور أو شنطة صغيرة يشيلوا فيها متعلقاتهم الشخصية في الطيارة أو مخدة للرقبة، قناع النوم للسفر أو فواصل لشنطة السفر. 

3- علبة شيكولاتة أو بسكويت الكريسماس 

في صندوق خشبي متزين بشجرة كريسماس صغيرة، حط جواه بسكويت الجنزبيل على شكل شجرة كريسماس و شكيولاتة أو أى حلويات تانية بالقرفة تتناسب مع أجواء الموسم. 

4- مكياج أو منتجات للعناية بالبشرة 

مفيش أحلى من انك تدلع اللي بتحبهم وتشتريلهم الحاجة اللي بيحبوها، هات بوكس و املاه بمنتجات العناية بالبشرة زي الكريمات و السبلاش، مقشر الجسم، مرطب للإيدين، زيت مساج. وممكن توفر وقتك علشان تدور على كل ده وتحجزلهم معاد في سبا. 

5- كتاب، مج، نوع كاكاو فاخر

لو بتهادي شخص بيحب القراية دي هاتكون أجمل هدية ممكن تقدمهاله، ممكن تلفهم مع بعض في بوكس لطيف عليه أشكال الكريسماس،هايتبسطوا بيها جدا. 

6- كوفية من الكاشمير أو بلوفر

صاحبتك الفاشيونيستا لازم تهاديها بحاجات تدعم الفاشونيستا اللي جواها، كوفية أو بلوفر هاتكون هدية حلوة جدا في الجو ده. 

7- محفظة أو حزام 

أى راجل هايقدر الهدية دي جدا وهيحبها، وخلي نفسك في الأمان واختار ألوان زي الأسود أو البني ألوان أساسية والكل بيحبها خصوصا في الجلد. الا لو انت عارف ان الشخص بيحب لون معين. حاول تكون الهدية من الجلد الطبيعي علشان تعيش معاه على طول ويفتكرك بيها. 

8- شمعة عطرية أو فواحات 

مفيش احلى من انك تخلي المكان اللي انت قاعد فيه كله ريحته حلوة، فا تخيل لما تجيب هدية شمعة ريحتها حلوة أو فواحات عطرية وكل مرة الشخص يستخدمهم يفتكرك بيها! ممكن تجيب مجموعة من الشمعات العطرية، الفواحات أو زيوت عطرية مع فواحة فخار. 

9- اكسسوارات للبيت 

مش لازم تشتري حاجة كبيرة أو غالية، اكسسوارات البيت البسيطة زي البراويز أو اكسسوارات الترابيزات أو كوستر شكلها لذيذ هاتكون هدية لطيفة ومناسبة جدا. 

10- كوبون خصم مباشر 

لو عايز تأمن نفسك ومعندكش استعداد  تلف على هدية أو ماتعرفش ذوق الشخص اللي هاتجبله هدية ممكن تشتري كوبون بقيمة معينة من أى محل وهما يشتروا بيه اللي يعجبهم أو فعلا محتاجينه. 

وأخيرا، خليك دايما عارف ان الهدية مش بقيمة الفلوس اللي اتدفعت فيها، الهدية قيمتها في المعنى اللي وراها انك فكرت في الشخص، بذلت مجهود و اهتميت بيه علشان تجبله حاجة يحبها، فا أيا كان ايه الهدية اللي هاتجبها لفها لفة حلوة، واكتب رسالة لطيفة في كارت واتأكد انها هاتبسطهم.

Leave a Reply