Skip to main content

العربيات الكوري من أكتر العربيات المنتشرة في السوق المصري، لو بصيت حواليك في الشوارع هتلاقيك متحاوط بكيا وهيونداي من كل جانب. ماركات العربيات الكورية نجحت انها تمزج ما بين كل الإمكانيات اللي بتخلي العربية بياعة بمصطلح السوق. 

في الوقت اللي العربيات الأوروبية معروفة بالرفاهية ، الألماني معروفة بقوة الأداء والتحمل والصيني معروفة بأسعارها المعقولة، تيجي العربيات الكورية تجمعلك كل الحاجات دي مرة واحدة. لو عايز تعرف ليه العربيات الكورية من أفضل اختيارات العربيات الموجودة في السوق دلوقتي كمل المقال ده 

  • سعر إعادة البيع 

لأنها عربية بياعة زي ما قولنا وبتجمع بين مميزات موجودة في عربيات تانية كتير فا هى عربية مطلوبة جدا وده بيخلي سعرها لما تيجي تبيعها مناسب وماتخسرش فيها، على عكس مثلا العربيات الفرنساوي اللي بتخسر كتير من سعرها لما تيجي تبيعها. 

  • عربية اعتمادية

العربيات الكورية بتستحمل وبتعيش، فا لما بتقرر تشتري عربية كوري بتشتري دماغك من مشاكل ومصاريف كتير، مش هتقلق على أسعار قطع الغيار، ولا مصاريف صيانة. لانها مش عربية خفيفة أقل خبطة توقفها أو تقلل أدائها.  من الآخر العربية الكوري عربية تعيش وماتشتكيش. 

  • عربية تستاهل تمنها 

لما تقرر تشتري عربية كوري بتدفع فلوس أقل من أى عربية أوروبية وفي نفس الوقت بتستمتع بكمية إمكانيات لا حصر لها زي الموجودة في الماركات الغالية من ناحية الأداء ومتعة السواقة والتصميم المميز،  مش زي معظم الماركات التانية اللي لازم تختار ما بين السعر أو الإمكانيات. 

  • تصميم داخلي رائع 

الصراحة العربيات الكوري كسرت القاعدة وأثبتت انه مش معنى انك دفعت سعر أقل من عربية أوروبي أو ياباني انك بتضحي بالتصميم المميز، إطلاقا! الماركات الكوري صرفت وكلفت في الموضوع ده علشان تقدملك عربية بتصميم مميز يرضي أذواق كل محبين العربيات. بيستخدموا خامات بجودة عالية في التصميم الداخلي مع اعتبار ان الكراسي تكون مريحة للإستمتاع بتجربة سواقة فريدة. أما لو هنتكلم عن التصميم الخارجي فا هى ارتقت للمنافسة مع أغلى وأفخم العربيات. 

  • الأمان 

الأمان يا صديقي هو من الأشياء الأساسية في أى عربية تشتريها، والحقيقة النقطة دي مفاتتش على الماركات الكورية وهى بتصنع عربياتها، معظم العربيات تتبع مستويات عالية من الأمان ومنهم العربيات اللي أخدت جوايز لتقديم أعلى معايير الأمان. فا من الآخر كدة حتى لو كنت رايح آخر الدنيا خد عربيتك الكوري وأنت مطمن. 

لو فضلنا نتكلم عن العربيات الكورى مش هنخلص كلام، سواء كنت بتحب عربيات الدفع الرباعي أو سيدان، أو العربيات الرياضية أو الهاتش باك، فانت يا عزيزي القارئ ضروري تلتفت للكوري لأنه بيقدم اختيارات كتيرة و مختلفة لكل موديل من دول. ولو بتدور على عربية جديدة أو مستعملة أدخل على أوليكس 

Leave a Reply