Skip to main content

في ظل الظروف الصعبة اللي بيواجهها سوق السيارات، شراء عربية جديدة بقى مهمة شبه مستحيلة، ظروف الوباء ونقص شرائح العربيات أجبرت السوق العالمي على التباطؤ في انتاج العربيات وبالتالي حصل ارتفاع رهيب في الأسعار. نتيجة لزيادة معدلات الطلب على العربيات و عدم كفاية المعروض ناس كتير اتحطت على قائمة الإنتظار لحد ما توصل العربيات اللي هما عايزينها، وده خلى العربيات اللي كان سعرها معقول غالية بشكل مبالغ فيه و العربيات اللي هى كانت غالية أصلا بقت بعيدة المنال. كدة مبقاش فيه حل غير شراء عربيات مستعملة، رغم ان ناس كتير بتفضل انها تشتري جديد بسبب مشاكلها الكتيرة الا ان مازال فيه عربيات مستعملة بحالة ممتازة وهاتعيش معاك مدة طويلة، وفي المقال ده هنقولك على شوية خطوات ممكن تطول عمر عربيتك المستعملة.

  • اوعى تتجاهل أى تنبيهات أو لمبات إشارة في العربية

كتير مننا بيتجاهل لمبات التنبيهات اللي بتديهاله العربية على أساس انها هاتسكت وتعدي وخلاص، وان الموضوع مش كبير، بس أنت كدة ممكن تكون بتأثر على أداء عربيتك في المدى الطويل، التنيبيهات دي بتديهالك العربية علشان تقولك ان فيه حاجات محتاج تفحصها وساعات بيكون منبه للتحذير من مشكلة كبير ممكن تبوظ العربية لو تجاهلتها. دايما خليك منتبه للإشارات دي و اهتم بالموضوع انك تودي العربية للفحص علشان تتأكد ان كل حاجة تمام أو لو فيه حاجة محتاجة تصليح. كمان محتاج تبقى منتبه لدرجة حرارة الموتور.

  • استخدم قطع غيار أصلية 

أنت ممكن تكون فاكر انك لما تشتري قطع غيار رخيصة ده حل ذكي و موفر وبيقضي الغرض. وده على العكس تماما، لأن قطع الغيار اللي مش أصلية ممكن تبوظ عرييتك غير انها هاتبوظ أسرع و هاتضطر تجيب غيرها بعد فترة قليلة. 

  • افحص الفلاتر و الزيت باستمرار 

موتور العربية بيعتمد بشكل أساسي على زيت الفتيس، زيت الفرامل، زيت باور التارة، أو المبرد. لما بتسوق عربيتك مدة طويلة و الزيوت محتاجة تتغير  أو الفلاتر مش شغالة ده بيأثر على عمر وآداء العربية. خليك دايما متابع زيوت عربيتك وماتشغلش أبدا الموتور لو الزيوت دي محتاجة تتغير كمان لازم تغير فلتر الهواء زي فلاتر البنزين والزيت. 

  • احرص على الصيانة الدورية

معظمنا بيفوت معاد الصيانة الدورية ومش بناخد العربية للتوكيل غير لما يحصل مشكلة. بس انتظامك في صيانة العربية بشكل دوري هيمنع المشاكل قبل ما تحصل و هيطول عمر و آداء العربية. خليك دايما عارف ان العربية اللي بتروح الصيانة كل فترة مش بس هايطول عمرها لا كمان هايحافظ على قيمتها عند البيع. احرص انك تعمل كدة سواء عند ميكانيكي تعرفه و موثوق فيه أو طبعا يستحسن مركز صيانة عربيات. 

  • افحص كاوتشات العربية بانتظام 

في حين ان الكاوتش هو أكتر حاجة بنتجاهلها في العربية، الا إن فحصهم باستمرار متعلق بأمانك وسلامتك أكتر من إطالة عمر العربية، خد بالك دايما من ضغط الكاوتش واتأكد ان مفيش أى تآكل في الإطارات وماتنساش تتأكد من ترصيص العجل. 

  • حافظ على نضافة عربيتك 

إطالة عمر العربية مش بس بيعتمد على الصيانة والفحص الدوري  بس كمان انك تحافظ عليها من الخبطات أو الركنات اللي مش مظبوطة و نضافتها من جوة، حاول ماتركنش عربيتك في الشمس علشان تحافظ على لونها، غير ان الحرارة الزيادة ممكن تسبب تشقق في الدريكسيون أو لوحة العربية. احمي عربيتك بانك تحاول دايما تركن في الضل أو جوة جراج علشان تحميها من عوامل ومتغيرات الجو 

  • السواقة بحرص واتزان 

عمر عربيتك مرتبط بطريقة سواقتك، فا لازم تاخد بالك وانت سايق من البلاعات والحفر أو أى حاجة في طريقك ممكن تأذي العربية. بلاش تكسر فجأة وانت بتسوق أو بسرعة، بلاش تسوق بتهور أو تركن ركنة ممكن تعرض العربية للخبطات وأخيرا افتكر دايما تحول العربية على الوضع المحايد في الزحمة و في الإشارات علشان تخفف الضغط على الموتور والفتيس. 

لو اتبعت الخطوات البسيطة دي هاتقدر تحافظ على عربيتك المستعملة بأداء ممتاز لأطول فترة ممكنة.

لو بتفكر تشتري عربية مستعملة ادخل على أوليكس و هتلاقي كل أنواع العربيات اللي تناسب ميزانيتك واحتياجاتك. 

Leave a Reply