Skip to main content

لما كنا في الكلية كنا مستنيين اليوم اللي نتخرج فيه علشان نشتغل ونقبض ونبتدي الكارير بتاعنا وحياة الكبار المستقلة اللي كنا بنحلم بيها. بس لما كبرنا و واجهنا الواقع وأن حياة الشغل مش سهلة زي ما كنا متخيلين بقينا نقول لنفسنا “مش ده اللي كنا عايزينه أو مش ده اللي كنا بنحلم بيه”.

بيعدي عليك سنة ولا سنتين في وظيفة وبتلاقي نفسك مش مبسوط، وبتروح لغيرها وغيرها وبعد وظايف كتير اتنقلت بينهم، بتبتدي تدرك ان المشكلة مش في وظيفة بعينها ولكن المشكلة في المسار الوظيفي اللي انت اختارته من البداية.

طيب في البداية كدة ومن الآخر علشان توفر وقتك؛ لو متخيل ان فيه حد مبسوط في شغله بنسبة 100% تبقى غلطان. حياة الشغل مش سهلة ولا المفروض تكون لذيذة ومبهجة طول الوقت. الشغل شغل! 

طبيعي جدا نحس أوقات اننا محبطين ومستهلكين من ضغط الشغل أو الروتين اليومي وحماسنا بيقل. بس لو وصلت لمرحلة انك مش عايز تروح الشغل هنا لازم يبقى فيه واقفة مع نفسك لأن ده معناه انك فعلا مش مبسوط باللي بتعمله.

وهنا بييجي السؤال امتى تقدر تعرف الفرق بين قلة الزهق الطبيعي اللي بيحصل لأى حد فى شغله وفقدان الشغف الحقيقي وليه بتحس ان الشغل عقاب مش مكافأة! 

دي شوية افتراضات ممكن تكون سبب لفقدانك الشغف في الشغل:

1. مبقتش راضي عن المجال اللي انت بتشتغل فيه 

مش عايزين نبقى كليشيه بس حبك لشغلك أهم أسباب مواصلتك للحياة العملية بشغف مهما عدى عليك أوقات صعبة او سخيفة. لما بتكون في الوظيفة الغلط، هاينتهي بيك الأمر فاقد الشغف تماما ومش قادر تكمل. لما بتشتغل حاجة بتحبها، الشغل بيبقى سهل حتى لو المهام صعبة. بتقدر تتعامل مع الضغط اليومي بشكل أفضل ومتصالح مع فكرة ان اوقات هيعدي عليك أيام مش هتكون في أعلى معدلات انتاجيتك وهاتكون مدرك وفاهم ده كويس. بس لو أنت في وظيفة معينة بس علشان المرتب آخر الشهر توقع انك هاتزهق. لما تلاقي نفسك في الحالة دي مجرد انك بتشتغل وخلاص، حاول تستعيد حماسك بأنك تتعلم أكتر عن وظيفتك و تعرف أكتر عنها أو حتى انك تغير المجال اللي بتشتغل فيه كله مش عيب ودايما فيه فرصة للتغيير.

  1. ثابت مش بتتطور في المكان اللي انت فيه 

الإستقرار في وظيفة شئ لطيف، بس انك تطور من نفسك ومهاراتك شئ ألطف، لو أنت مستقر في وظيفة بس لو مش بتتعلم حاجة جديدة أو بتواجه تحدي مختلف كل فترة يحسسك انك بتتقدم في شغلك ده هايكون سبب لفقدان الشغف. الروتين أقوى عدو للحماس. حاول تضيف مهمة جديدة لمهامك اليومية في الشغل أو تلاقي طريقة مختلفة لتأدية شغلك. ممكن كمان تجرب تنقل من القسم اللي انت فيه لقسم تاني جوة الشركة تقدر تتعلم منه حاجة مختلفة. 

  1. محاط بالدراما اليومية في شغلك 

لو فيه نصيحة واحدة نقدر نقدمهالك في علاقتك بزمايلك في المكتب هى انك تحاول تحافظ على الاحترافية في التعامل بينك وبينهم على قد ما تقدر. خليك لطيف مع الناس أكيد مقولناش حاجة بس من غير ما تدخلهم في تفاصيل حياتك الشخصية. 

معظم الحوارات بتحصل لما تسيب مجال للقيل والقال والكلام الكتير. حدد شكل العلاقة بينك وبين زمايلك في نطاق الشغل قدر الإمكان. 

  1. انك تكون بتكره مديرك 

المدير الحنين رزق! مفيش اختلاف على ده و أحسن حاجة ممكن تحصل لاي موظف في أي مجال هو انه يكون منسجم ومتفق مع مديره. بس ماذا لو حصل العكس تماما؟! لازم تفهم ان علاقتك بمديرك ليها عامل قوي في مدى حبك لشغلك و رغبتك انك تروح الشغل كل يوم. فا لو فيه علاقة تصادمية بينك وبين مديرك محتاج تظبط ده معاه. مش لازم تكون بتحب مديرك بس كمان ماينفعش تكرهه. حاول تلاقي طريقة للتواصل معاه، وماتكونش الموظف اللي على طول بيشتكي، خليك مرن في النقاش معاه.

5. حاسس انك مش متقدر 

التقدير حاجة مهمة و كلنا بنحتاج نحس اننا متقدرين في مكان شغلنا، بس لو انت متوقع ان كل شوية هايتسقفلك على كل حاجة هاتنجزها في شغلك، فا احب اقولك اننا سبنا المدرسة خلاص! مايمنعش طبعا اننا كبشر بنحتاج نحس بقيمتنا بس كمان ماتخليش ده يكون محور تفكيرك، خلي شغلك هو اللي يتكلم عنك. وياسيدي ابتدي انت بنشر الثقافة دي في شركتك بانك تشكر زمايلك على انجازهم مهمة معينة. أما بالنسبة لإنجازاتك الكبيرة فانت ممكن تبعت الإيميل اللذيذ اللي بتشكر فيه كل المشاركين في انجاز المهمة و تعمل سي سي لمديرك! 

  1. ضغط الشغل عليك زيادة 

معظمنا بيعدي عليه أيام صعبة في الشغل وده شئ عادي ومتوقع، لكن انك تشتغل كل معظم ساعات يومك وكمان في الأجازات فا كده فيه حاجة غلط. في الحالة دي محتاج تتكلم مع مديرك علشان تلاقي حل أو تقسم المهام على فريق العمل لو ممكن. ساعات كتير بنشتغل أكتر من الطبيعي لأننا بنحب ننجز كل حاجة بنفسنا وبيكون أكتر من قدرتنا. 

  1. لما تحس انك مظلوم في المرتب 

دي بقى من أكتر الحالات الشائعة اللي بتخلي الناس تزهق من شغلها، لما يكون بيشتغل كتير مقابل مرتب قليل والحاجات اللي بتخلينا نستحمل الموقف ده اننا نكون فعلا بنحب شغلنا والمكان اللي بنشتغل فيه. أو بمعنى تاني المميزات التانية اللي بناخدها غير الفلوس. حاول تتكلم مع مديرك عن امكانية انك تاخد زيادة في المرتب ولو موصلتش لحاجة، ممكن تدور على شغل تاني. 

باختصار:

  • لو مش لاقي شغل في الوقت الحالي حاول تستفيد بوقتك بأقصى قدر ممكن. 
  • اشتغل على نفسك واكتسب مهارات جديدة. 
  • حاول تلاقي طريقة تحمسك في شغلك وتخليك مستمع أكتر بيه. 
  • اشتغل أكتر على مهاراتك الشخصية.

Leave a Reply