Skip to main content

قعدة البيت بتحلو في الشتا علشان نهرب من البرد ونتدفى شوية، بس كمان الموضوع بيتحول لروتين وبنحتاج لشوية تجديد علشان نغير المود ونتبسط، جمعنا لكم شوية أفكار لأنشطة ممكن تعملوها في البيت مع أصحابكم أو عيلتكم. 

1- كلمي أصحابك و اعزميهم على movie night:

إعملي أوردر بيتزا أو جهزي شوية سناكس لذيذة في البيت و اختاري فيلم جديد أو حتى قديم بتحبيه أنتي وأصحابك وكلميهم واستمتعوا ب movie night في البيت. الحاجات دي بتكون مسلية وممتعة و بتحسي انك قضيتي وقت لطيف من غير ما تدفعي فلوس كتير أو تضطري تنزلي في البرد.

2- شاركي أولادك في أنشطة طبخ أو عمل مخبوزات لذيذة 

مفيش حاجة بتحسسنا بدفا في الشتا قد ريحة المخبوزات اللذيذة في الفرن اللي تبقى مالية البيت كمان الأطفال بيحبوا جدا يساعدوا في حاجة زي دي، ممكن تعملوا كوكيز بالقرفة أو كيك شيكولاتة، أو أى حاجة حلوة عيلتك بتحبها. 

3- أنشطة الرسم والتلوين 

دي فكرة تانية ممكن تخليكي تستمتعي بوقتك سواء لوحدك أو مع أولادك، هاتي شوية ورق و ألوان واكتشفي مواهبك الداخلية في الرسم أو ممكن تعملي أعمال يدوية زي أفكار لتزيين أو تلوين البرطمانات والعلب القديمة واعادة استخدامهم في البيت. 

4- قراءة كتاب عاجبك مع كوباية كاكاو 

حضري مشروبك الدافي اللذيذ زي الكاكاو،هاتي بطانيتك الصغيرة اللي بتدفي بيها، شغلي مزيكتك، ولعي شمعتك وكدة القعدة آخر مزاج  مع كتاب حلو بقالك فترة عايزة تقريه، هتفصلي لساعات في مود لطيف، فكرة حلوة اوى خصوصا للناس اللي مش بتحب الزحمة والتجمعات وبتحب تقضي وقت اكتر مع نفسها.  ودي شوية أفكار لكتب ممكن تقريها 

5كلمي البنات و اعزميهم على سبا  في البيت
استغلي الوقت ده انك تتبسطي وتاخدي بالك من نفسك، جمعي صحباتك في البيت و اعملةا ماسكات لوشكم و شعركم وحطوا مانيكير لبعض ةانتوا بتشربوا الشاي ولا أحسن وأشهر بيوتي صالون. فكرة جديدة هتخليكي تسترخي و تهتمي بنفسك وتنعنشي. 

6- ألعاب الكروت أو الطاولة

دي فكرة حلوة للناس اللي بتحب الألعاب ممكن تلعب مع عيلتك أو أصحابك وكمان تشاركوا الأطفال معاكم، فيه ألعاب كتير ممكن تلعبوها زي بنك الحظ وترجعوا ذكريات زمان، الكوتشينة، Jenga أو سيكونس. هتستمتعي بوقتك مع أصحابك أو عيلتك ومش هتبطلوا هزار وضحك. 

7- لعبة البلاي ستيشن 

دي بقى بالذات علشان الرجالة اللي بيبقوا عايزين يقعدوا في البيت بس مش عارفين يعملوا ايه، اعزم صحابك في البيت و اعمل أوردر للاكلة اللي بتحبها، وقضي ليلة من المنافسة الحارة بدل قعدة القهوة في البرد ده! 

دي كانت شوية أفكار للحاجات اللي ممكن تعلموها، بس طبعا ممكن تجددوا زي مانتوا عايزين وتختاروا الأنشطة المسلية اللي تخليكوا تغيروا جو وتفصلوا  وتقضوا وقت أكتر مع نفسكم واللي بتحبوهم. 

Leave a Reply