Skip to main content

طيب الصيف خلص فجأة كدة زي ما بيعمل فينا كل سنة، بجد يعني الواحد كان لسة من مفيش في نص يونيو بيطلع الصيفي من الدولاب و في لحظة لقينا موسم الخريف داخل علينا.

حقيقة و لازم نتقبلها، فا بدل ما نعد نعيط على الصيف اللي خلص، تعالو نشوف ممكن نعمل إيه عشان الشتا يكون ألطف شوية.

الشتاء قادم

الجو واحدة واحدة هيبتدي يصقع و مع إنخفاض درجة الحرارة، النشاطات الخارجية هاتقل جامد. فترات مش قليلة من يومنا هنبدأ نقضيها في البيت قاعدين متكلفتين تحت البطانية قدام التليفزيون. طيب طالما كدة كدة محبوسين في البيت، نشوف بقى ممكن نخلي الحبسة دي مسلية ازاي. واحد من أظرف الحلول في المواقف دي إن يكون عندك جهاز فيديو جيم.

يعني هو الموضوع مستاهل بجد؟

الاجابة القصيرة على السؤال ده هي “أيوة” بس خلينا نتكلم في الموضوع و نفهم أكتر مع بعض.

تخيل معنا كدة انك بتتفرج على فيلم حلو جداً. مستوى تمثيل هايل، قصة ممتازة، مؤثرات صوتية و بصرية أعلى جودة. بإختصار عمل فني متكامل. تخيل بقى لو زودنا على كل دة حاجة إضافية، الحاجة دي هي التحكم.

قبل ما نكمل كلامنا في الجزئية دي تعالى ناخد نبذة سريعة عن الفيديو جيم كصناعة.

صناعة الفيديو جيم دلوقتي (خصوصاً بعد جائحة كورونا) أصبحت أكبر من صناعة السينما و الرياضة في أمريكا. حجم الصناعة ده سمح لشركات الفيديو جيم انها تقدر تنتج ألعاب تنافس أقوى أفلام هوليوود من حيث جودة الرسومات، المؤثرات الصوتية والبصرية والقصة.

ألعاب الفيديو جيم دلوقتي بتوفرلك كل مزايا الافلام السينمائية بالإضافة إلى خاصية إضافية و هي قدرتك على التحكم في أحداث القصة. إنت لما تتفرج على فيلم، بتكون مجرد مشاهد للاحداث، لكن لما تلعب فيديو جيم إنت بتكون بطل القصة، قراراتك و تصرفاتك بتكون العامل الرئيسي اللي بيقرر أحداث القصة هتمشي في أنهي إتجاه. الفيدو جيم بتسمحلك تتقمص أي شخصية إنت نفسك تتقمصها طول مدة لعبك، عايز تبقى باتمان؟ مفيش مشكلة، جيمس بوند؟ عادي جداً.

طيب سيبك من المقارنة مع الافلام و تعالى نتكلم في الرياضة. لو إنت زي كتير مننا بتحب الكورة، أكيد عندك فريق مفضل بتشجعه، بتفرح لما يكسب، تحزن لما يخسر و بتحتفل و تهيص لما يجيب جون. مع الفيديو جيم إنت ممكن تعيش اللحظات دي تاني لكن هتكون إنت المتحكم في الاحداث. الكورة هنا كانت مجرد مثال لكن طبعاً في ألعاب متوفرة لجميع الرياضات التانية بمختلف انواعها.

الموضوع مش مجرد ألعاب

أجهزة الفيدو جيم كمان بتدعم التطبيقات العالمية اللي بتكون موجودة على الموبايل زي YouTube NetFlix Amazon Prime

يلا مستني إيه؟

لو بتفكر ممكن تشتري أجهزة فيديو جيم منين ممكن تزور موقعنا و تتفرج على الأجهزة و الالعاب المتاحة على الروابط اللي تحت

Playstation 5 in Egypt, Classifieds in Egypt | OLX Egypt

Playstation 4 in Egypt, Classifieds in Egypt | OLX Egypt

Xbox in Egypt, Classifieds in Egypt | OLX Egypt

Video Games in Egypt, Classifieds in Egypt | OLX Egypt

Leave a Reply