loader image
Skip to main content

الصيف خلص بس ده مش معناه انك هتوقف سفر أو أنك تستمتع بوقتك على البحر في الشتاء، مصر فيها اماكن كتير ممكن تسافرلها في الشتاء وتستمتع بجمال طبيعتها الساحر. موقع مصر الإستراتيجي بيخليها من أفضل البلاد اللي ممكن تزورها في أي وقت في السنة. 

سواء كنت بتدور على مكان للهدوء والاسترخاء أو للمغامرة و المتعة أو لإكتشاف روائع أثرية عظيمة. عملنالك  قائمة بالأماكن اللي ممكن تروحها في الشتا وتستمتع بجمال جوها و طبيعتها المبهجة. 

1- دهب

لو عايز تستمتع بوقتك في مكان بسيط في وسط جمال الطبيعة ، فا دهب من أفضل الأماكن اللي ممكن تروحها لما تكون محاط بجمال الشواطئ الرملية وقدامك البحر وخلفيتك منظر الجبال. والمعروف ان البلو هول فى دهب من احلى مواقع الغطس في مصر والعالم. جمال دهب في بساطتها واللطف المشهور بيه اهلها. غير أنها مدينة بيعيش فيها الحيوانات في سلام فا هتلاقي طول الوقت القطط والكلاب حواليك في كل مكان أو على البحر. 

2- شرم الشيخ 

مدينة جميلة وحيوية ومن أكتر الأماكن اللي بيروحها سياح كتير، ومعروفة بشواطئها الساحرة و مواقع الغطس الممتعة غير أماكن الخروج والترفيه.  يعني الصبح هاتستمتع بالبحر والشمس والأنشطة المائية  وبالليل هتلاقي أماكن كتير تقدر تخرج وتسهر وتستمتع بوقتك طول اليوم. كمان ممكن تعمل سفاري، تطلع رحلة على يخت أو عشا بدوي وكتير من الأنشطة الممتعة اللي هتملى يومك ومش هاتحس بأى ملل. 

3- الغردقة

مدينة تانية من مدن البحر الأحمر الممتعة واللي مليانة بفنادق ومنتجعات مشهورة للعائلات والكبار فقط، هناك هاتستمتع بالأنشطة المائية المختلفة أو ممكن تطلع رحلة لجزيرة الجفتون في الغردقة وتسمتع بتجربة غطس مش هاتنساها أبدا. وماتنساش تروح متحف الغردقة وبالليل تستمتع بهوا المارينا اللي يرد الروح سواء وانت بتتمشى وبتلف في المحلات أو قاعد في كافيه.

4- الأقصر وأسوان

مش محتاجين نقول إن الأقصر وأسوان من المدن اللي لازم تزورها جوة مصر، علشان تستمتع بشمس الشتاء الدافية وتتفرج على أحسن المعالم الأثرية الموجودة في العالم. هترجع بالزمن سنين كتير ورا؛ لأيام الحضارة الفرعونية القديمة والتاريخ الغني بالإبداع وتنسى نفسك وسط عظمة المعابد الفرعونية وتستمتع بمنظر الغروب على النيل وأنت بتشرب الشاي. والأهم بقى انك هاتقع في غرام أهل النوبة بطيبتهم وكرمهم وحسن ضيافتهم.

5- واحة سيوة

لو عايز تفصل وتصفي ذهنك  وتنقي روحك وجسمك من زحمة القاهرة والضغوط اليومية، يبقى لازم تحضر شنطتك وتسافر على واحة سيوة في صحراء مصر الغربية. سيوة هى قطعة من الجنة على الأرض مشهورة بالنخل و بحيرات الملح. إنسى كل مشاكلك وفضي دماغك واسترخي في بحيرات الملح العلاجية وانت باصص لمنظر السماء البديع وكأنك في عالم تاني مبهر بطبيعته الساحرة. التزحلق على الرمال برضه من الأنشطة اللي هتستمتع بيها في سيوة و رمالها الناعمة. ولو عايز تستكشف أكتر لازم تزور قلعة شالي المبنية من الملح والصخور والطين وبتطل على منظر عظيم. 

6- سهل حشيش

على بعد 18 كيلو من مطار الغردقة، وهى  تعتبر منتجع صغير وهادي للي بيدوروا على الهدوء و الراحة النفسية بعيد عن الدوشة والزحمة. هى مكان مثالي لو عايز تسترخي وتفصل وفي نفس الوقت تستمتع بجمال البحر الأحمر. سهل حشيش فيها جزر مائية كتير هاتحب تغطس فيها ومليانة بالشعب المرجانية. 

7- مرسي نيزك

تخيل نفسك وأنت بتعوم في بحيرة من المياه الزرقاء الشفافة الممتدة جنب البحر في مرسى علم، متخيل الجمال؟ دي بالظبط التجربة اللي هتعيشها لما تزور بحيرة مرسى نيزك على بعد 14 كيلومتر من مرسى علم. هى بحيرة ممتدة من البحر نتيجة سقوط نيزك على الأرض علشان يتسبب في صنع القطعة الساحرة دي من الطبيعة ، درجة نقاء المياه فيها صعب تلاقي زيها في العالم.

Leave a Reply