loader image
Skip to main content

لعالم الوظيفى بقى فعلا يلخبط النهاردة بسبب أسماء الوظايف اللى بقت صعبة و معناها مش واضح. زمان الموضوع كان أسهل و أبسط بكتير، كان فى هندسة و مبيعات و تسويق و إدارة و هكذا. الموضوع مفهوم من عنوانه.

 لكن دلوقتى الموضوع أعقد  شوية. بقى عندك أخصائى مبيعات داخلى أو مهندس مبيعات أو محلل خدمة ما قبل البيع. و طبعا فى شغلتين مشهورين جدا دلوقتى بس سهل تتلخبط بينهم اللى هما إدارة المشاريع و إدارة المنتجات. فا إحنا هنركز على الإتنين دول بالذات فى المقالة دى و هنفهم أكتر إيه أوجه الإختلاف و التشابه بينهم.

المسؤليات الأساسية

إدارة المنتج وظيفة معتمدة بشكل كلى على المنتج، بالتالى مدير المنتج على إتصال دائم بالعميل عشان يتأكد إن العميل عنده فهم كامل للمنتج و عارف إزاى يستعمله عشان يواجه تحدياته و يحقق أهدافه. مش بس كده، مدير المنتج بردو محتاج يفهم من العميل إيه ميزات إضافية العميل محتاج تكون متاحة فى المنتج. بعد كدة بياخد المعلومات ديه يناقشها مع قسم الهندسة عشات يدرسوا إمكانية إضافة الميزات أو الخاصيات دى.

مدير المنتج بردو بيتكلم بصفة دائمة مع قسم التسويق عشان يتأكد من جودة التسويق فى السوق لأن ده عنصر أساسى فى المنافسة ضد المنتجات التانية و بيضمن بقاء العملاء الحاليين و جذب عملاء جدد.

دول ممكن نقول أهم مسؤليات مدير المنتج و من غيرهم المنتج غالبا هيفشل.

ألموضوع بقى مختلف شوية عند مدير المشروع لأن المشروع فيه عوامل تانية كتير غير المنتج. فى مشاريع مش بيكون فيها منتج أصلا زى مشاريع تسهيل العمليات جوا الشركات. فى حين إن مدير المنتج فى معظم الحالات بيكلم ناس معينة جدا زى ما شرحنا من شوية، ده مش شرط خالص فى إدارة المشاريع لأن كل مشروع له طبيعته الخاصة و هى اللى بتحدد الناس اللى مدير المشروع محتاج يتواصل معاهم.

العلم المطلوب و المهارات المطلوبة

مدير المنتج لازم يكون خبير بمعنى الكلمة فى المنتج اللى هو مسؤل عنه، لازم يكون على دراية كاملة المنتج ده إتعمل إزاى، بيشتغل إزاى و إيه الخصائص و الخدمات اللى بيقدمها. من غير المعلومات ديه كلها، مش هيعرف يتكلم مع العملاء و المهندسين و التسويق زى ما شرحنا من شوية و بالتالى مش هيعرف يعمل شغله. الدراية و الفهم الكاملين للمنتج لا غنى عنهم فى وظيفة إدارة المنتجات.

لكن بالنسبة لإدارة المشروعات بقى ممكن نلاقى إن الموضوع معتمد على المهارات أكتر من العلم. مش معنى كدة طبعا إن العلم عامل مش مفيد، يعنى لو مدير مشروع شغال على مشروع عقارى فأكيد لو عنده علم أو خبرة فى سوق العقارات ده هيكون مفيد جدا لكن مش شرط أساسى لنجاح المشروع.

لكن مهارات زى مهارات التواصل و المهارات التنظيمية هى اللى فعلا بتكون سبب أساسى فى نجاح المشاريع. مدير المشروع على إتصال دائم بأنواع كتير مختلفة من الناس خلال إدارة المشروع و الناس عادة مش بيكون لهم أى علاقة ببعض. أهدافهم بتكون مختلفة و مطلوب تنفيذها فى أوقات مختلفة.  مهمة مدير المشروع بقى أو إحدى مهامه يعنى، إنه يقدر يتكيف مع كمية التعاملات المختلفة تماما دى و يوصل لخطة ترضى جميع الأطراف و تضمن إستمرار المشروع بدون تأخير و دى ممكن تكون عملية غى غاية التعقيد على حسب طبيعة المشروع.

أوجه التشابه

زى ما فى إختلافات بين الوظيفتين، فى بردو شوية تشابه. يعنى إحنا ممكن مثلا نقول إن إدارة المنتجات هى نوع محدد جدا من أدارة المشاريع حيث إن المشروع فى الحالة دى بيكون نجاح المنتج فى السوق. شق أساسى فى الوظيفتين بيكون التواصل المستمر مع أنواع مختلفة من األأطرف المعنية فى المشروع أو المنتج. و أكيد الهدف الأساسى فى الوظيفتين هو النجاح التجارى أو الإقتصادى للمنتج أو المشروع.

طبعا فى كلام أكتر بكتير ممكن يتقال عن الوظيفتين دول لكن إحنا فضلنا نقدم لكم مقدمة بسيطة عن الأساسيات اللى هتساعدكم تعملوا البحث بتاعكم لو مهتمين بالموضوع

Leave a Reply