loader image
Skip to main content

أظن كلنا متفقين إن إحساس إنك تشترى تلفيزيون جديد من أظرف الحاجات اللى فعلا بتخلى الواحد مبسوط. بالذات لمل تروح البيت و تطلع التلفيزيون من علبته و تشوف هتحطه فين فى البيت و بعد لما تركبه و توصل الكهربا و تفتحه عن الطريق الريموت لأول مرة. أعتقد معظمنا جرب  الشعور اللطيف ده مرة على الأقل.

لكن طبعا التلفيزيون رغم إنه جهاز شبه أساسى فى كل بيت لكن هو للأسف غالى نسبيا ، خصوصا فى الظروف الإقتصادية العالمية حاليا. عشان كدة يستحسن قبل ما تشترى تكون عامل بحث كويس عشان تعرف إيه النوع اللى يناسب إحتياجاتك و الميزانية المتاحة.

يمكن من الحاجات اللى بتلخبط الناس فى الموضوع ده هو الفرق بين التلفيزيون الQLED  و التلفيزيون الOLED  و عشان كدة ده اللى هنتكلم فيه شوية النهاردة.

الفرق فى التكنولجيا

مبدأيا كدة التلفيزيون الQLED  هو تطور لتكنولوجيا التلفزيون ال LCDبينما الOLED تكنولوجيا أحدث و مختلفة تماما.

أول فرق بين الإتنين إن جزيئيات الشاشة فى الOLED هى مصدر الضوء اللى بيشكل الصورة على الشاشة. فا الصورة اللى بنشوفها هى فى الواقع ملايين من الجزيئيات المضيئة و الصورة بتكون النتيجة النهائية لدرجات الإضاءة فى كل جزئية. 

أما بالنسبة للQLED فجزيئيات الشاشة بتعكس الضؤ اللى الشاشة متعرضاله لكن هى مش بتنتج أو بتشع ضؤ زى الOLED. عن طريق إنعكاس الضؤ ده، الصورة و الألوان بتتكون على الشاشة.

النوعين بينتج عنهم صورة بجودة عالية لكن بما إن الOLED تكنولوجيا أحدث فبطبيعة الحال بتقدر تتطلع صورة بجودة أعلى و صورة أوضح بشكل ملحوظ نسبيا. بلإضافة لكدة تلفيزيونات الOLED بتكون أرفع و أخف من تلفيزيونات الQLED و ده بيخليها إختيار عملى أكتر. 

رغم إن تلفيزيون الOLED بيقدم صورة بجودة أعلى من الQLED زى ما قولنا من شوية إلا إن الQLED بيتفوق عليه فى درجة بريق الألوان. السبب فى كدة إن التلفيزيون الOLED هو نفسه مصدر الضؤ اللى بينور الشاشة و يكون الصورة زى ما قولنا من شوية و بالتالى فى حد أقصى للضؤ اللى الشاشة قادرة على إنتاجه. إنما فى حالة الQLED فهو بيعكس الضؤ، مش بينتجه و إذاً لو هو متعرض لدرجة كافية من الضؤ ممكن بسهولة يعكس درجات ضؤ أعلى من اللى الOLED قادر على إنتاجها و ده بينعكس فى درجات أعلى من بريق الاألوان فى الصورة.

زوايا الرؤية

مهما كانت زاوية الفرجة على تلفيزيون الOLED، مش هيكون فى أى تأثير على جودة الصورة. أما عن الQLED فزاوية الفرجة محتاجة تكون عامودية على الشاشة للحصول على أفضل جودة أو تجربة.

سرعة الأستجابة

دى نقطة بيمتاز فيها تلفيزيون الOLED عن الQLED  و ده بسبب إنه أحدث و بيعتمد على تكنولوجيا متطورة أكتر. الموضوع بيبان أكتر فى المشاهد اللى فيها حركة كتير و سريعة زى مشاهد الأكشن فى الأفلام أو رياضة و بيبان أكتر كمان فى ألعاب الفيديو جيمز.  فبالنسبة للنقطة دى، تلفيزيون الOLED بيقدم تجربة أفضل بشكل ملحوظ.

 

إحتمالية إحتراق الشاشة

و إحتراق هنا مش بمعنى إن الشاشة تولع نار لكن بتكون مشكلة من نوع تانى. فى تلفيزيون الOLED لو أنت بتتفرج على نفس الحاجة بإستمرار و لمدد طويلة ،  ده ممكن يسبب المشكلة دى. يعنى مثلا لو أنت دايما بتتفرج على نفس القناة مش بتغيرها لمدد طويلة فا ده معناه إن لوجو أو علامة القناة دى موجود بإستمرار فى نفس المكان على الشاشة. ده ممكن ينتج عنه إن اللوجو أو العلامة دى هتتطبع على المكان ده فى الشاشة و هتفضل موجودة حتى لو غيرت القناة. فى الحقيقة دى مشكلة نادرة الحدوث لكن بتحصل من وقت للتانى فى تلفيزيونات الOLED فوجب التنبيه.  لكن المشكلة دى مش بتحصل فى تلفيزيون الQLED .

الأسعار

سعر تلفيزيون الOLED أكيد أعلى من الQLED بما إنه أحدث منه لكن الفرق فى الجودة بين النوعين مش بالضرورة متناسب مع فرق السعر، على الأقل فى الوقت الحالى.  عشان كدة التلفيزيون الQLED مناسب جدا للإستعمال العام  و بسعر معقول جدا مقارنة بالOLED لكن الإستعمالات الخاصة زى مثلا ألعاب الفيديو، فهنا ننصح بالOLED للحصول على أفضل تجربة.

النوعين متوفرين عندنا فى   OLXتقدر عن طريق الرابط اللى تحت تشوف إيه النوع اللى يناسب إحتيجاتك.

Qled – Televisions for sale in Egypt | OLX Egypt

Oled – Televisions for sale in Egypt | OLX Egypt 

Leave a Reply