Skip to main content

القاهرة مدينة كبيرة و حركة المرور فيها مستحيلة، فا طبيعي جدا لما تحب تخرج بعد الشغل تكون عايز أماكن قريبة من بيتك أو شغلك لأن بعد يوم طويل أكيد مش هتكون عايز تقف في الزحمة بالساعات؛ انت كل اللي محتاجه انك تفضي دماغك، تشرب مشروب لطيف، تاكل أكلة لذيذة و تتواصل مع أصحابك.

علشان كده جبنالك شوية أماكن جديدة للخروج في شرق و غرب القاهرة…

كريمزون أركان بلازا 

المكان المفضل لكل سكان و محبين الزمالك أخيرا فتح في الشيخ زايد، كريمزون واخد مساحة واسعة في الدور التاني في أركان بلازا وممكن تختار تقعد جوة او برة في الهواء الطلق. تصميم المطعم طبعا شيك و مودرن والجو العام هناك زي ماحنا متعودين على كريمزون هادي بالقدر اللي يخليه مكان مريح تفصل فيه و مرح بالقدر اللي يخليك  تتبسط من غير ملل. المنيو بتاعته فيها اختيارات كتيرة تناسب كل الأذواق.

العنوان: أركان بلازا، الدور التاني، الشيخ زايد

التليفون: 01222174270

ميس لي لي أركان بلازا 

لو بتحب الأكل الآسيوي لازم تجرب مطعم ميس لي لي. المطعم مستوحى من أجواء شوارع ومطاعم آسيا، تصميمه بيجمع بين الكلاسيك والمودرن الألوان مبهجة و الديكور جديد ومختلف. ها تستمتع بالمنظر الجميل من تراس المطعم و الأطباق الآسيوية المفضلة ليك وكمان كوكتيلات مختلفة من اختراعهم.

العنوان: أركان بلازا، الدور التاني، الشيخ زايد

التليفون: 02221240333

إسكا التجمع الخامس 

لو نفسك في خروجه شيك و تشم هوا نظيف و تاكل أكلة لذيذة فا احنا جايين نقول ان إسكا اللي حبيناه في مصر الجديدة جاب أكله و أجوائه اللطيفة و فتح في التجمع في مول 5A.

زي ما معظمنا عارفين إسكا بيقدم أنواع مختلفة من الأكل اللي هتناسب جميع الأذواق وبيضيف لمسة جديدة للأكلات الكلاسيكية اللي كلنا بنحبها.

العنوان: 5A مول التجمع الخامس

التليفون: 01011155776

بابل 

مفيش حد مبيحبش الأكل اللبناني، تخيل بقى لما أشهر مطعم في لبنان يجي يفتح في مصر لأول مرة. لو بتتمشى في المول هيلفت انتباهك تصميم المطعم بالأعمدة والجدران اللي معمولة من الحجر واللي هيديك احساس كأنك واقف قدام قلعة أثرية، و رغم فخامة المكان و شياكته الا انه مريح وبسيط في نفس الوقت، طاقم العمل هناك كلهم ناس لطيفة هترحب بيك جدا وعلى درجة عالية من الإحترافية.

المنيو مليان بأطيب الأكلات اللبنانية اللي نعرفها و مانعرفهاش علشان تجرب و تاخد فكرة عن كل حاجة. فا لو لقيت نفسك مشتهي تاكل أطيب أكل لبناني، خد بعضك أو صاحبك أو أهلك و روح بابل.

العنوان: مول 5A، التجمع الخامس

التليفون: 01205999993

ليمون تري 

سواء كنت عايز تسهر سهرة حلوة مع مشروب منعش ولذيذ و تسمع مزيكا تعلي مزاجك أو كنت بتدور على عشا في مكان شيك و أجواء صاخبة ‏Lemon Tree فتح في One Ninety مول.

هتختار من ضمن أطباق متنوعة و جديدة و تستمتع بالمزيكا!

العنوان: One Ninety مول؛ التجمع الخامس

التليفون: 0227592599

Leave a Reply