Skip to main content

زى ما كلنا عارفين، العالم فى خلال الفترة الأخيرة كان مركز جهود فى محاولات لإيجاد مصادر للطاقة النظيفة وكلمة نظيفة هنا بمعنى إنها تكون صديقة للبيئة. 

الموضوع ده أهميته زادت أكتر كمان فى خلال الكم سنة الأخيرة بسبب الوعى المتزايد عن موضوع تغيير المناخ و آثاره اللى إبتدينا نشوفها على أرض الواقع و اللى متوقع إنها تزداد بشدة مع مرور الوقت. 

وعشان كدة الفترة الأخيرة شهدت تقدم سريع وملحوظ فى تكنلوجيا إنتاج الطاقة النظيفة عن طريق الهواء و الطاقة الشمسية و الطاقة الحرارية الأرضية و أنواع تانية كتير. لكن إحنا تركيزنا فى المقالة دى هيركز على إنتاج الطاقة النظيفة عن طريق الإندماج الننوى. 

هو إيه بالضبط الإندماج النووى ده أصلا؟ 

ملخص التعريف العلمى لعملية الإندماج الننوى إنه ببساطة بيحصل إندماج بين مجموعة من النوى الذرية (إثنين أو أكثر) لتكوين نواة ذرية واحدة أثقل. لكن خلال عملية الإندماج دى، جزء من الكتلة الكلية لمجموع النوى بيتحول لطاقة و هى دى الطاقة اللى بتنتج من خلال عملية الإندماج. 

عملية الإندماج مش بيحصل خلالها أى نوع من أنواع الإحتراق و عشان كدة مفيش أى نوع من التلوث الهوائى بيحصل خلال العملية دى. بالإضافة لكدة، النفايات النووية الناتجة عن العملية دى أقل خطورة من النفايات النووية الناتجة عن عملية الإنشطار النووية و بالتالى التخلص منها بتكون عملية سهلة و غير مضرة للبيئة. 

و عشان كدة عملية الإندماج النووى ممكن جدا فى المستقبل تكون حل لمشكلة الطاقة اللى العالم بيواجها و ممكن تكون مصدر أساسى للطاقة بشكل عام. 

طيب إيه آخر التطورات فى الموضوع ده؟ 

طبقا لأحدث المستجدات من معمل لورنس ليفمور القومى بولاية كاليفورنيا بالولايات المتحدة الأمريكية، تمكن العلماء من إجراء عملية إندماج نووى قادرة على إنتاج طاقة بكمية أكبر من الطاقة اللازمة لبدأ عملية الإندماج. دى خطوة ضخمة فى موضوع الإندماج النووى لأن كان من أكبر مشاكل الموضوع ده إن فى الطبيعى كم الطاقة اللازمة لبدأ وإتمام عملية الإندماج كان أكبر من كم الطاقة الناتجة. و لكن يبدو إن العلماء توصلوا لحل للمشكلة دى و ده بيفتح المجال إن الإندماج النووى ممكن يكون مصدر متجدد للطاقة بشكل لا نهائى.

 لكن طبعا ده مكنش التحدى الوحيد فى الموضوع، فى تحديات تانية العلماء لسة بيبحثوا فيها زى مثلا القدرة على إطالة مدة العملية بشكل كافى للحصول على ناتج طاقة أكبر وإيجاد طرق أقل تكلفة لإستخلاص الطاقة الناتجة عن العملية. 

المستقبل شكله إيه؟

 للأسف وفقا لكلام الخبراء، الإعتماد على الإندماج النووى لإنتاج الطاقة بشكل تجارى لسة قدامه وقت كتير (مش أقل من عشر سنين) وعشان كدة هو مش حل ممكن نعتمد عليه لمعالجة مشاكلنا الحالية زى تغيير المناخ اللى محتاجة حلول سريعة. إحنا بالفعل إبتدينا نشوف مشاكل تغيير المناخ زى الفيضانات فى باكيستان و الجفاف فى الصين و أوروبا على سبيل المثال و متوقع إستمرار ظهورحالات مماثلة فى أنحاء الكوكب فى حالة عدم وجود حلول. 

وعشان كدة مهم جدا إن المجتمع العلمى يكثف جهوده فى أبحاث إنتاج الطاقة عن طريق الإندماج النووى فى محاولة لتسريع جاهزيتها لكن فى نفس الوقت لازم يكون فى تركيز على إيجاد حلول قصيرة المدى للحد من خطورة الوضع الحالى.

Leave a Reply